ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

M1 اولترا
کامپیوتر و سخت افزار

اپل M1 اولترا در مقابل انویدیا RTX 3090؛ کدام کارایی گرافیکی بالاتری دارد؟

هنگامی که اپل از چیپست M1 اولترا رونمایی کرد، از قدرت بالا و مصرف بهینه انرژی آن در مقایسه با سایر چیپ‌ها گفت؛ موضوعی که در مقایسه با چیپ‌های مبتنی بر معماری X86 تا حد ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

هنگامی که اپل از چیپست M1 اولترا رونمایی کرد، از قدرت بالا و مصرف بهینه انرژی آن در مقایسه با سایر چیپ‌ها گفت؛ موضوعی که در مقایسه با چیپ‌های مبتنی بر معماری X86 تا حد زیادی هم صحیح است. اما زمانی که صحبت از مقایسه کارایی گرافیکی با چیپ‌های مستقل می‌شود شرایط به کلی فرق دارد.

چیپست M1 اولترا در واقع شامل دو چیپ قدرتمند M1 مکس است که از طریق یک رابط پیشرفته به هم متصل شده و از حافظه یکپارچه با پهنای باند بالا بهره می‌برند. M1 اولترا همچنین از دید نرم‌افزارها به عنوان یک چیپ یکپارچه در نظر گرفته می‌شود و همین موضوع کمک می‌کند توسعه اپلیکیشن‌ها برای آن پیچیدگی بیشتری نداشته باشد. اما موضوع دیگر این است که اپل هم مشابه هر کمپانی دیگری، تنها از مزایای این چیپ در مقایسه با رقبا می‌گوید؛ در حالی که این، تمام ماجرا نیست.

M1 اولترا
مقایسه‌ای که اپل از نسبت کارایی به مصرف انرژی M1 اولترا در برابر یک سیستم با پردازنده Core i9 12900K و کارت گرافیک انویدیا RTX 3090 ارائه می‌دهد که البته صحیح است. اما زمانی که مصرف انرژی را در نظر نگیریم،‌ حداکثر کارایی M1 اولترا موضوع دیگری را نشان می‌دهد.

اپل، برای مقایسه کارایی M1 اولترا با رقبا، چیپ اینتل Core i9-12900K و کارت گرافیک انویدیا RTX 3090 را انتخاب کرده که در حال حاضر دو مورد از سریع‌ترین و البته پر مصرف‌ترین چیپ‌های بازار کامپیوترهای شخصی هستند. اپل در زمان رونمایی از M1 اولترا مدعی شده بود که این چیپست با مصرف انرژی بسیار کمتر می‌تواند عملکرد کمی بهتری نسبت به انویدیا RTX 3090 داشته باشد اما اشاره‌ای به بنچمارک مورد استفاده برای این ادعا نشده بود. این جا است که بررسی‌ منابع بی طرف اهمیت پیدا می‌کند. وبسایت ورج تعدادی بنچمارک از جمله گیک‌بنچ، ان‌پی‌بنچ و پایتون را در کنار تعدادی بازی اجرا کرده تا کارایی M1 اولترا در مقایسه با رقبا را محک بزند.

در حالی که M1 اولترا از M1 مکس و نیز اینتل زئون W در مک پرو کارایی بالاتری دارد اما نمی‌تواند در زمینه کارایی محاسباتی به پای انویدیا RTX 3090‌ برسد. ورج برای این مقایسه از پردازنده اینتل Core i9-10900 در کنار ۶۴ گیگابایت رم و کارت گرافیک انویدیا RTX 3090 استفاده کرده است. در گیک‌بنچ ۵ امتیاز ۲۱۵ هزار برای سیستم اینتل و حدود ۸۳ هزار برای مک استودیو با M1 اولترا به دست آمده و حداکثر امتیاز برای چیپ اپل در تست متال گیگ‌بنچ معادل ۱۰۲،۱۵۶ بوده است.

M1 اولترا
مقایسه نرخ فریم Shadow of the Tomb Raider

ورج همچنین به سراغ بازی Shadow of the Tomb Raider رفته است. البته اپل سابقه خوبی در زمینه بهینه‌سازی سخت‌افزار خود برای اجرای بازی‌ها ندارد و این موضوع شامل حال M1 اولترا هم می‌شود. M1 اولترا در سیستم اپل نرخ فریم بر ثانیه قابل قبول ۱۰۸ در رزولوشن 1080p و ۹۶ در رزولوشن 1440p را ثبت کرده است. در حالی که RTX 3090 به میزان ۱۸ و ۳۱ درصد کارایی بالاتری را نشان می‌دهد. بخش زیادی از این تفاوت می‌‌تواند مربوط به مصرف حدودا ۱۰۰ وات کمتر پردازشگر گرافیکی در M1 اولترا و نیز نحوه اشتراک حافظه با پردازنده در این چیپ مرتبط باشد.

باید اشاره کنیم که مجموع قدرت گرافیکی استفاده شده توسط RTX 3090 به تنهایی در حدود ۳۲۰ وات است و پردازنده اینتل Core i9-12900 نیز به تنهایی بیش از ۲۴۱ وات دیگر به این میزان اضافه می‌کند؛ در حالی که M1 اولترا مصرف به مراتب پایین‌تری دارد اما از رقابت با سیستم‌های دسکتاپ X86 با مصرف بسیار بالاتر باز می‌ماند.

این که بین پلتفرم‌های اپل یا سایر رقبای X86، کدام بهتر است کاملا به نوع استفاده کاربر بستگی دارد و الزاما نمی‌توان به طور قطع گفت که سیستم‌های X86 با قدرت و البته مصرف انرژی بالاتر، گزینه بهتری برای تمام کاربران هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی