ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رکورد فضایی جدید اسپیس ایکس: پرتاب یک راکت فالکون 9 برای دوازدهمین بار

یکی از راکت‌های فالکون ۹ اسپیس ایکس برای دوازدهمین بار پرواز کرد و دوباره با موفقیت به زمین بازگشت. این راکت دو مرحله‌ای در ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۸:۱۲ صبح به وقت تهران از مرکز ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

یکی از راکت‌های فالکون ۹ اسپیس ایکس برای دوازدهمین بار پرواز کرد و دوباره با موفقیت به زمین بازگشت. این راکت دو مرحله‌ای در ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۸:۱۲ صبح به وقت تهران از مرکز فضایی کیپ کاناورال فلوریدا با موفقیت پرتاب شد و ۵۳ ماهواره اینترنتی استارلینک را به مدار زمین رساند.

این دوازدهمین باری بود که اسپیس ایکس از این راکت فالکون ۹ خود استفاده می‌کرد و رکورد جدیدی در بازیافت راکت‌های خود ثبت کرد. این بوستر قبلا ماموریت رادارست سازمان فضایی کانادا در سال ۲۰۱۹ میلادی، ماموریت سرنشین‌دار اسپیس ایکس به نام ماموریت دمو-۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ میلادی، ماهواره SXM-7 برای شرکت SiriusXM در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی و هشت ماموریت استارلینک دیگر را با موفقیت انجام داد.

مرحله اول این پرتاب نیز دوازدهمین فرود خود را با موفقیت انجام داد. این بخش از ماموریت حدود ۹ دقیقه پس از پرتاپ روی کشتی بدون سرنشین در اقیانوس اطلس در ساحل فلوریدا فرود آمد. مرحله دوم ماموریت تمام این ۵۳ ماهواره را تا مدار تعیین شده آن‌ها حمل کرد و تا یک ساعت پس از پرتاب به مدار موردنظر رساند.

قبل از اینکه شرکت اسپیس ایکس ماموریت خود را انجام دهد، ۲۲۸۲ ماهواره استارلینک در مدار قرار داده بود که ۲۰۳۳ ماهواره در حال حاضر عملیاتی هستند و می‌توانند در دسترس کاربران قرار بگیرند. رشد شبکه استارلینک هنوز به پایان نرسیده است.

شرکت اسپیس ایکس شرکت اجازه دارد تا ۱۲ هزار ماهواره استارلینک دیگر به مدار نزدیک زمین (Low Earth Orbit) یعنی ارتفاع کمتر از هزار کیلومتری سطح زمین بفرستد. حتی این شرکت درخواست کرده است تا بتواند بالای سی هزار ماهواره استارلینک را به مدار نزدیک زمین بفرستد و منظومه ماهواره‌ای خود را گسترش دهد. اگرچه این خبر هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما می‌تواند آلودگی‌های بسیاری از جمله آلودگی نوری در خارج از جو زمین ایجاد کند و آخرین روزنه‌های امید برای دستیابی به زیبایی‌های آسمان شب را از ما بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی