ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرتاب مداری استارشیپ اواسط بهار امسال انجام می‌شود

پرتاب مداری فضاپیمای استارشیپ (Starship) شرکت اسپیس ایکس مدت‌هاست که به تاخیر افتاده و حالا ممکن است بالاخره به مدار زمین برسد. ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس در توییتر خود اعلام کرد که این ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

پرتاب مداری فضاپیمای استارشیپ (Starship) شرکت اسپیس ایکس مدت‌هاست که به تاخیر افتاده و حالا ممکن است بالاخره به مدار زمین برسد. ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس در توییتر خود اعلام کرد که این شرکت در اواسط بهار ۱۴۰۱ استارشیپ را به مدار زمین می‌رساند.

شرکت اسپیس ایکس ۳۹امین موتور استارشیپ را تا اواخر فروردین امسال آماده می‌کند و حدود یک ماه طول می‌کشد تا آن‌ها را روی این راکت نصب کند. ماسک می‌گوید از آنجایی که موتورهای رپتور ۲ (Raptor 2) نسبت به نسخه قبلی خود قابلیت‌های بیشتری دارند، این پرتاب بیشتر به توانایی‌های این موتورها بستگی دارد. شرکت اسپیس ایکس ساخت موتورهای رپتور ۲ را از سال ۲۰۲۱ آغاز کرد و طراحی آن هزینه‌ای معادل نصف هزینه نسخه قبلی داشت، با این حال قدرتی دو برابر نسخه قبلی ارائه می‌دهد و از قطعات کمتری نیز استفاده می‌کند.

پرتاب استارشیپ با رپتور ۲

موتور رپتور ۲ در بوستر سوپر هوی (Super Heavy) و استارشیپ استفاده می‌شود و به هر دوی آن‌ها قدرت می‌بخشد. به علاوه، ماسک در نظر دارد تا از این موتور در برنامه رسیدن به ماه و مریخ خود نیز استفاده کند.

با اینکه این پرتاب از لحاظ فنی رویداد هیجان انگیزی به شمار می‌رود، مشکلات دیگری نیز در انتظارش است. اسپیس ایکس همچنان برای این پرواز نیاز به یک مجوز پرتاب از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده دارد تا اطمینان دهد هیچ آسیبی به محیط زیست اطراف مرکز پرتاب استارشیپ در هشتم فروردین ۱۴۰۱ نخواهد زد.

حالا اسپیس ایکس به جز مجوز زیست محیطی اداره هوانوردی فدرال همه چیز را در اختیار دارد تا بتواند پرتاب مداری استارشیپ را انجام دهد و هواداران خود را از این انتظاران چند ساله رها کند. البته که این پرتاب قرار بود سال گذشته انجام شود و به دلیل مشکلات متعددی که پیش آمد به تاخیر خود و حالا همه امیدواریم که اواسط بهار امسال بتوانیم این پرتاب را مشاهده کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی