ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حمله قلبی
علمی

توسعه ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی که حملات قلبی را پنج سال زودتر پیش‌بینی می‌کند

محققان مرکز پزشکی «سیدرز-ساینای» آمریکا ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند به‌صورت دقیق تجمع پلاک در سرخرگ‌های کرنری قلب را تشخیص داده و ریسک حملات قلبی را حدود پنج سال زودتر پیش‌بینی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

محققان مرکز پزشکی «سیدرز-ساینای» آمریکا ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند به‌صورت دقیق تجمع پلاک در سرخرگ‌های کرنری قلب را تشخیص داده و ریسک حملات قلبی را حدود پنج سال زودتر پیش‌بینی کند. این ابزار برای استفاده در درمانگاه‌ها هنوز باید بیشتر ارزیابی شود، اما می‌تواند فرآیند انجام این کار را به چند ثانیه برساند.

«دامینی دِی»، محقق ارشد این مطالعه که نتایج آن در مجله «لنست» به چاپ رسیده، می‌گوید: «پلاک کرنری معمولا به این خاطر اندازه‌گیری نمی‌شود، چون نمی‌توان به‌صورت خودکار آن را اندازه‌گیری کرد. اندازه‌گیری تجمع پلاک توسط متخصصان حداقل به 25 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد، ولی با این برنامه می‌توانیم ظرف مدت پنج تا شش ثانیه از روی تصاویر CTA تعداد پلاک‌ها را اندازه‌گیری کنیم.»

روش اسکن CTA یا «سی‌تی آنژیوگرافی» یکی از بهترین ابزارهای موجود در اختیار پزشکان برای بررسی بیماری‌های قلبی است. تحقیقات نشان داده که تصویربرداری CTA به‌خوبی می‌تواند احتمال حملات قلبی در آینده نزدیک را پیش‌بینی کند.

قلب در بدن

هوش مصنوعی حاضر چگونه کار می‌کند؟

محققان برای ساخت ابزار جدید خود ابتدا یک الگوریتم را آموزش دادند تا با استفاده از مجموعه اسکن‌های 921 بیمار، تجمع پلاک‌ها را اندازه‌گیری کند. سپس عملکرد هوش مصنوعی روی صدها بیمار آزمایش شد و نتیجه آن شباهت زیادی به عملکرد پزشکان داشت.

در ادامه پژوهشگران به دنبال استفاده از ظرفیت‌های این ابزار در پیش‌بینی حملات قلبی رفتند. آن‌ها آستانه‌ای را برای پیش‌بینی حملات قلبی در نظر گرفتند و متوجه شدند که این سیستم می‌تواند با دقت بالا بیماران را به دو گروه تقسیم کند: کسانی که در 5 سال آینده در معرض ریسک شدید حملات قلبی قرار داشتند و کسانی که ریسک این حملات برایشان پایین بود.

دامینی دی می‌گوید: «هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز داریم، اما شاید بتوانیم پیش‌بینی کنیم که احتمال وقوع حملات قلبی برای یک بیمار چقدر است و این خطر تا چند وقت دیگر او را تهدید می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی