ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فسیل تی.رکس استن
علمی

گران‌ترین و کامل‌ترین فسیل دایناسور تی‌.رکس سر از موزه‌ای در ابوظبی درآورد

فسیل دایناسور تی.رکس موسوم به «استن» که به عنوان کامل‌ترین فسیل یک تیرانوسوروس رکس شناخته می‌شود، در سال 2020 با قیمت 31.8 میلیون دلار فروخته شد تا به گران‌قیمت‌ترین فسیل فروخته‌شده در یک مزایده تبدیل ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

فسیل دایناسور تی.رکس موسوم به «استن» که به عنوان کامل‌ترین فسیل یک تیرانوسوروس رکس شناخته می‌شود، در سال 2020 با قیمت 31.8 میلیون دلار فروخته شد تا به گران‌قیمت‌ترین فسیل فروخته‌شده در یک مزایده تبدیل شود. حالا پس از حدود دو سال ابهام در خصوص خریدار این فسیل، مشخص شده که موزه‌ای در ابوظبی میزبان این اسکلت ارزشمند خواهد بود.

مزایده فروش فسیل استن جنجال زیادی به پا کرد و دانشمندان نگران بودند که این اسکلت 67 میلیون ساله برای همیشه از دسترس علم خارج شده باشد. اما حالا بالاخره مشخص شده که این تی.رکس 11.7 متری در موزه جدید تاریخ طبیعی که قرار است در سال 2025 در ابوظبی افتتاح شود، به نمایش در می‌آید.

فسیل دایناسور تی.رکس نزد دانشمندان باقی می‌ماند

موزه تاریخ طبیعی ابوظبی که در حال حاضر در دست ساخت قرار دارد، در منطقه فرهنگی «سعدیات» ساخته می‌شود و همچنین میزبان موزه لوور و موزه گوگنهایم ابوظبی خواهد بود. دپارتمان فرهنگ و گردشگری ابوظبی در بیانیه‌ای در این باره گفت: «حالا که استن در موزه تاریخ طبیعی ابوظبی خانه جدیدی پیدا کرده، این دایناسور 67 میلیون ساله تحت مراقبت دانشمندان متخصص قرار می‌گیرد و برای امور آموزشی، تحقیقاتی و الهام‌بخشی به کاوشگران آینده استفاده خواهد شد.»

فسیل تی.رکس استن

«استیو بروسات»، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه ادینبرو می‌گوید از قرار گرفتن استن در یک موزه شگفت‌زده شده است: «موزه‌های تاریخ طبیعی زیادی در خاورمیانه وجود ندارند، بنابراین استن می‌تواند نماینده‌ای برای دایناسورها، دیرینه‌شناسان و علم باشد. این خبر خوشحال‌کننده است و بزرگ‌ترین نگرانی من را از این بابت از بین می‌برد که استن قرار نیست به کلکسیون خصوصی یک آدم پولدار برود و دیگر هیچ‌کس آن را نبیند.»

فسیل این تی.رکس 188 استخوان دارد و یکی از کامل‌ترین اسکلت‌های تی.رکس در سراسر جهان است. شهاب‌سنگ «مارکیسون» هم بخشی از کلکسیون این موزه جدید است. این شهاب‌سنگ حدود 40 سال پیش در استرالیا سقوط کرد و حاوی قدیمی‌ترین موادی بود که تاکنون روی زمین کشف شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی