ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پروژه جهانی Camaliot: پیش‌بینی وضعیت آب و هوا به کمک گوشی موبایل

گروهی از محققین با استفاده از یک اپلیکیشن اندرویدی می‌خواهند پیش‌بینی وضعیت آب و هوا را متحول کنند. پروژه Camaliot که توسط سازمان فضایی اروپا (ESA) راه‌اندازی شده، در اولین گام قصد دارد با کمک ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

گروهی از محققین با استفاده از یک اپلیکیشن اندرویدی می‌خواهند پیش‌بینی وضعیت آب و هوا را متحول کنند. پروژه Camaliot که توسط سازمان فضایی اروپا (ESA) راه‌اندازی شده، در اولین گام قصد دارد با کمک گوشی‌های اندرویدی در سرتاسر جهان به هدف خود یعنی پیش‌بینی دقیق آب و هوا برسد.

اپلیکیشن Camaliot روی تمام گوشی‌های اندرویدی مجهز به اندروید ۷ یا جدیدتر که از قابلیت ناوبری ماهواره‌ای یا همان GPS بهره می‌برند نصب می‌شود. فناوری GPS با استفاده از سیگنال‌های دریافتی از گروهی از ماهواره‌ها کار می‌کند. این ماهواره‌ها در مدار ثابتی دور کره زمین می‌چرخند و سیگنال‌هایی حاوی موقعیت مکانی و زمان ارسال می‌کنند. گوشی موبایل با دریافت این سیگنال‌ها و ارزیابی اطلاعات موجود در آنها، موقعیت مکانی خودش در سطح زمین را برآورد می‌کند.

محققین معتقدند سیگنال‌های ماهواره‌ای اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت جو زمین در بر دارند. مثلا مقدار بخار آب در جو می‌تواند بر نحوه عبور سیگنال و رسیدن آن به گوشی تأثیر بگذارد. اپلیکیشن Camaliot اطلاعاتی نظیر قدرت سیگنال، فاصله بین ماهواره و گوشی تلفن، و فاز سیگنال حامل ماهواره را جمع‌آوری می‌کند. ترکیب این اطلاعات از سرتاسر زمین با فناوری‌های موجود پایش وضعیت جوی، روند کلی بخار آب در جو زمین را مشخص می‌کند.

مدیران این پروژه امیدوارند که با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی، بتوانند مدل‌های پیشرفته‌تری از پیش‌بینی وضعیت آب و هوا را به‌دست بیاورند. آنها همچنین می‌خواهند تغییرات یونوسفر (نزدیک‌ترین لایه جو به فضا) را نیز با دقت بیشتری بسنجند. در نهایت با پیش‌بینی وضعیت یونوسفر، می‌توان وقایعی نظیر طوفان‌های الکترومغناطیسی را دقیق‌تر پیش‌بینی کرد و سیستم ناوبری ماهواره‌ای دقیق‌تری نیز در اختیار داشت.

پروژه Camaliot قصد دارد اطلاعات را از سرتاسر جهان و از چند مجموعه ماهواره جمع‌آوری کند. همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر علاوه بر آمریکا (GPS)، روسیه با GLONASS، چین با Beidou و اتحادیه اروپا با Galileo در حوزه سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی فعال هستند. ژاپن و هند نیز مجموعه ماهواره‌های محدودتری را در اختیار دارند. بسیاری از گوشی‌های موبایل، اطلاعات مکانی خود را از دو یا چند سیستم دریافت می‌کنند تا موقعیت‌یابی دقیق‌تری داشته باشند. این دسته از گوشی‌ها کاربرد بیشتری در پروژه Camailot خواهند داشت.

با افزایش توان پردازش و قابلیت‌های تجهیزات الکترونیکی عمومی، پروژه‌های علمی با مشارکت مردم جهان نیز روز به روز بیشتر می‌شوند. از دیگر پروژه‌های این حوزه می‌توان به معروف‌ترین آنها یعنی SETI برای جستجوی حیات بیگانه اشاره کرد. اگر تمایل به شرکت در پروژه Camaliot را دارید می‌توانید پس از مطالعه کامل وب‌سایت این شرکت و سیاست‌های محرمانگی و حریم خصوصی، اپلیکیشن آن را از گوگل پلی روی گوشی خود نصب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی