ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کار هیبریدی
کسب و کار

دورکاری یا ترفیع شغلی؟ کارمندان حوزه فناوری پاسخ می‌دهند

در شرایطی که نبرد برای یافتن نیروهای مستعد شدت گرفته، قدرت به دست کارمندانی افتاده که حالا بیش از هر زمان دیگری به دنبال انعطاف‌پذیری هستند. نظرسنجی جدیدی نشان داده که کارمندان دسترسی به دورکاری ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

در شرایطی که نبرد برای یافتن نیروهای مستعد شدت گرفته، قدرت به دست کارمندانی افتاده که حالا بیش از هر زمان دیگری به دنبال انعطاف‌پذیری هستند. نظرسنجی جدیدی نشان داده که کارمندان دسترسی به دورکاری را به ترفیع شغلی ترجیح می‌دهند و به نظر می‌رسد که شرکت‌ها باید بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال تغییر استراتژی کاری خود باشند.

انتظارات کارمندان در طول سال‌های اخیر تغییرات چشمگیری داشته و قابلیت کار منعطف به اولویت مهمی برای افراد تبدیل شده است. در نظرسنجی شرکت Ivanti از 6100 نیروی کار مشخص شد که نیروها، آزادی و انعطاف‌پذیری را به پیشرفت کاری در شرکت ترجیح می‌دهند. 71 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که در عوض دسترسی به قابلیت دورکاری حاضرند از قید ترفیع بگذرند.

این نظرسنجی با کمک 4510 کارمند دفتری و 1609 متخصص IT از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، اسپانیا، سوئد و استرالیا انجام شد. هدف این نظرسنجی کسب اطلاع از دیدگاه کارمندان درباره دورکاری، اختلاف‌نظرها در میان جامعه آماری و بیان تجربیات به دست آمده از دورکاری در دو سال اخیر بود.

کار هیبریدی

دورکاری برای کارمندان اهمیت بیشتری دارد

در پایان مشخص شد که 87 درصد کارمندان نمی‌خواهند تمام وقت درون دفتر کار کنند، و علاقه شدیدی به شیوه کار هیبریدی وجود دارد، کاری که ترکیبی از حضور در محل شرکت و ادامه دادن فعالیت‌ها از داخل خانه یا هر جای دیگری را شامل می‌شود. از سوی دیگر، شرکت‌هایی که به بازگشت تمام وقت کارمندان به دفتر شرکت اصرار دارند، باید منتظر استعفای نیروهای خود باشند، چون حدود یک چهارم (24 درصد) شرکت‌کنندگان گفته‌اند اگر اجباری بر این مسئله وجود داشته باشد، استعفا می‌دهند.

استدلال‌های خوبی را می‌توان برای اعطای آزادی‌های بیشتر به کارمندان مطرح کرد. این اتفاق در کمترین حالت می‌تواند موجب افزایش نرخ رضایت از شغل، تعامل، انگیزه و بهره‌وری بیشتر شود. از دیگر مزایای کار منعطف که شرکت‌کنندگان نظرسنجی Ivanti به آن اشاره کرده‌اند، می‌توان به تعادل بهتر در زندگی شغلی و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ای اشاره کرد که به خاطر ماندن در خانه فراهم می‌شود.

در این گزارش گفته شده بسیاری از کارمندان در طول دوره کرونا از شهرهای بزرگ خارج شده و به شهرهای کوچک رفته‌اند، به همین خاطر متقاعدسازی آن‌ها برای بازگشت به شهرهای بزرگ که ساختمان شرکت‌ها در آن‌ها قرار دارند، کار سختی خواهد بود. این مسئله به ویژه با در نظر گرفتن مشاغل پرتعدادی که دارای امکان دورکاری هستند، شرایط را برای شرکت‌ها سخت‌تر می‌کند.

کار هیبریدی

کارمندان آماده استعفا هستند

برای مثال، در اسپانیا 81 درصد کارمندان دفتری به‌صورت موقت یا دائمی نقل مکان کرده‌اند. وقتی پرسیده شد اگر مدیرشان آن‌ها را وادار به بازگشت به محل کار کند چه کار می‌کنند، 24 درصد اعلام کردند که به دنبال شغل دیگری خواهند رفت.

تفکرات نیروی کار در سال‌های اخیر تغییرات قابل توجهی داشته است. بر اساس اطلاعات Ivanti، تعداد خانه‌به‌دوش‌ها از 4.8 میلیون نفر در سال 2018 بیش از سه برابر شده و به 15.5 میلیون نفر در سال 2021 رسیده است.

همه‌گیری جهانی ویروس کرونا همچنین بسیاری از اعتقادات نیروهای کار را زیر سوال برد و باعث شد افراد با بررسی وضعیت زندگی خود از شغلشان استعفا دهند. در سال گذشته، حدود یک چهارم (24 درصد) کارمندان کار خود را کنار گذاشته‌اند، و 28 درصد هم گفته‌اند که می‌خواهند ظرف شش ماه آینده شغلشان را عوض کنند.

دورکاری

آینده متعلق به شیوه کار هیبریدی است

از این رو، پیاده‌سازی استراتژی کار هیبریدی برای جذب نیروهای جدید و حفظ نیروهای فعلی در طول ماه‌های آینده ضروری خواهد بود، چرا که تقاضا برای کارمندان حوزه فناوری به هیچ عنوان کمتر نشده و به نظر نمی‌رسد که این نیروها تمایلی برای تسلیم شدن در برابر اجبار مدیران خود در بازگشت به دفاتر داشته باشند.

البته حرکت به سمت کار هیبریدی کار ساده‌ای نخواهد بود. مدیران باید جنبه‌های مختلف فنی، امنیتی، لجستیکی و مشکلات انسانی احتمالی را در نظر بگیرند. دقیقا به همین دلیل است که نمی‌توان یک راهکار جامع و یکسان برای همه شرکت‌ها معرفی کرد. اما همان طور که گفتیم، پیاده‌سازی این استراتژی می‌تواند مزایای مختلفی را برای شرکت‌ها به دنبال داشته باشد و رضایت و بهره‌وری را افزایش دهد.

«جف ابوت»، مدیرعامل Ivanti می‌گوید: «ایجاد محیط کاری که همه جا در دسترس باشد و کارمندان بتوانند در آن رشد کنند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های رهبران کسب و کارها و تیم‌های IT در دنیای امروز است. یک محیط کار خوب دیگر به ارائه میز پینگ پونگ و اتاق استراحت پرامکانات محدود نمی‌شود، کارمندان خواستار ابزارهایی هستند که صرف‌نظر از مکان بتوانند بیشترین راندمان و حس راحتی را داشته باشند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی