ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

خفاش خون‌آشام چگونه فقط با تغذیه از خون زنده می‌ماند؟

قرن‌هاست که نام خفاش با خون‌آشام یا همان ومپایر گره خورده است، البته شاید طرفداران بتمن نظر دیگری داشته باشند. در هر حال جالب است بدانید فقط سه گونه از خفاش‌ها از خون تغذیه می‌کنند. ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

قرن‌هاست که نام خفاش با خون‌آشام یا همان ومپایر گره خورده است، البته شاید طرفداران بتمن نظر دیگری داشته باشند. در هر حال جالب است بدانید فقط سه گونه از خفاش‌ها از خون تغذیه می‌کنند. بیشتر خفاش‌ها رژیم غذایی معمولی مثل میوه، حشرات، شهد گیاهان، حیوانات کوچک مانند غورباقه و ماهی را ترجیح می‌دهند. حال سؤال این است که خفاش خون آشام چگونه با خوردن خون زنده می‌ماند؟

خون کالری چندانی ندارد و فقط منبعی غنی از آهن و مقداری پروتئین به‌شمار می‌رود، بنابراین ارزش غذایی قابل توجهی ندارد. تیمی از دانشمندان به‌تازگی تلاش کرده‌اند تا بفهمند خفاش خون آشام چگونه فقط با تغذیه از خون زنده می‌ماند. برای این کار، دانشمندان مورد بحث ژنوم خفاش خون آشام را با ۲۶ گونه دیگر از خفاش معمولی مقایسه کردند و در نهایت به ۱۳ ژن رسیدند که در خفاش خون آشام وجود ندارند یا غیر فعال شده‌اند.

سه مورد از این ۱۳ ژن در سال ۲۰۱۴ کشف شده بودند که به کاهش قوای چشایی خفاش‌ها مربوط می‌شدند. ۱۰ ژن باقی‌مانده اما جدید هستند و قابلیت‌های مختلفی دارند. به‌عنوان مثال ژن REP15 به افزایش قابلیت جذب آهن در سلول‌های دستگاه گوارش مربوط می‌شود. سلول‌های خفاش خون آشام می‌توانند به‌سرعت آهن را جذب و دفع کنند. این قابلیت، تجمع بیش از حد آهن و اثرات مخرب آن در خفاش را از بین می‌برد.

فقدان دو ژن دیگر در خفاش خون آشام نیز باعث می‌شود که گلوکز مدت بیشتری در خون خفاش باقی بماند. بدین ترتیب، حیوان با کاهش قند خون مواجه نخواهد شد. حذف ژن دیگری در خفاش خون آشام باعث تغییرات ساختاری در معده آنها شده است. معده این پستاندار، اندام عضلانی نیست و ساختاری قابل انبساط دارد تا بتواند مقادیر زیادی از مایعات را نگهداری و حتی جذب کند.

حذف یک ژن خاص در خفاش خون آشام به رفتارهای اجتماعی استثنایی آنها منجر شده است. از آنجا که این حیوانات بدون تغذیه نمی‌توانند مدت طولانی زنده بمانند و خون نیز کالری زیادی ندارد، محتویات معده خود را بالا آورده و با دیگران تقسیم می‌کنند. جالب این‌که خفاش خون آشام، همنوعان فداکار خود را نیز شناسایی کرده و در شرایط سخت، آنها را در اولویت قرار می‌دهد.

این مقاله را می‌توانید به‌طور کامل در این لینک مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی