ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا آیپد یک کامپیوتر است؟ حتی اپل هم نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد

اظهارات ضد و نقیض اپل در رویدادهای معرفی یا تبلیغات تلویزیونی، پاسخ به این سؤال را دشوارتر از همیشه کرده‌اند: آیا آیپد یک کامپیوتر است یا نه؟ به‌نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها هنوز خودشان در این مورد ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

اظهارات ضد و نقیض اپل در رویدادهای معرفی یا تبلیغات تلویزیونی، پاسخ به این سؤال را دشوارتر از همیشه کرده‌اند: آیا آیپد یک کامپیوتر است یا نه؟ به‌نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها هنوز خودشان در این مورد به نتیجه نرسیده‌اند.

همه‌چیز از شش سال قبل شروع شد؛ زمانی که اپل از آیپد پرو به‌عنوان یک کامپیوتر نام برد و مایکروسافت نیز این ایده را به سخره گرفت. چهار سال قبل اپل همچنان روی این ایده اصرار داشت اما دو سال قبل با تبلیغ آیپد پرو اعلام کرد که این تبلت، کامپیوتری است که کامپیوتر نیست.

آیپد پرو M1

روایت اپل از ماهیت کامپیوتر و آیپد کاملا عجیب است. در سال ۲۰۲۲ هر دستگاه هوشمندی را می‌توان یک کامپیوتر دانست. حتی آیفون هم کامپیوتر است. آیپد پرو چه ویژگی خاصی دارد که به جایگاه کامپیوتر بودن می‌رسد؟ اصلا مگر کاربران به این تجهیزات، کامپیوتر می‌گویند؟ هرکدام از آنها نام خودشان را دارند؛ مثل آیفون، آیپد، و مک‌بوک.

می‌رسیم به مراسم رونمایی از آیپد ایر جدید که همین چند هفته قبل برگزار شد و اپل این دستگاه را با لپ‌تاپ‌های ویندوزی مقایسه کرد. هفته گذشته نیز تبلیغ تلویزیونی را برای این تبلت منتشر کرد که دوباره این سردرگمی را به همه نشان دهد.

در این تیزر تبلیغاتی، دو جوان جاه‌طلب را می‌بینیم که با آیپد ایر جدید سرگرم رقابت در انتخابات مدرسه هستند. ظاهرا آیپد ابزار مناسبی برای تهیه محتوای تبلیغاتی در انتخابات است، حالا این‌که چرا سیاست‌مداران از این گجت بهره نمی‌گیرند را نمی‌دانیم. آیپد ایر جدید، اپل پنسل، مجیک کیبورد و ایردراپ بین دستگاه‌های مختلف هم نشان می‌دهند که این دو جوان، یا خانواده آنها، دستشان به دهنشان می‌رسد.

نتیجه این انتخابات به کنار، اپل در پایان این تیزر باز هم این جمله را تکرار می‌کند: «کامپیوتر بعدی شما یک کامپیوتر نیست.» واقعا چرا؟ آیا نمی‌توانستیم جمله طنزآمیزی مثل «آیپد ایر، ابزاری برای رسیدن به قدرت» را ببینیم؟ یا چرا اپل مایکروسافت را با عبارت «آیپد ایر، دستگاهی که مایکروسافت آرزویش را دارد» به سخره نگرفت؟

به‌هرحال کامپیوتر بعدی شما یک کامپیوتر نیست؛ مگر این‌که واقعا یک کامپیوتر بخرید، یا گجتی که شباهتی به کامپیوتر ندارد اما مثل کامپیوتر عمل می‌کند؛ یا دستگاهی که می‌تواند یک لپ‌تاپ باشد، اگر برایش یک کیبورد گران‌قیمت بخرید، اما شباهتی به لپ‌تاپ ندارد؛ حتی ممکن است به‌جای آیپد ایر، آیپد پرو بخرید چون زودتر از بقیه به مقام کامپیوتر بودن رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • هادی خان
    هادی خان | ۹ فروردین ۱۴۰۱

    شما جمله انگلیسی اپل رو غلط ترجمه کردی. وقتی اپل در مورد آیپد پرو می گه "Your next computer is not a computer"، منظورش اینه که کامپیوتر بعدی ای که می خواین بخرین در واقع کامپیتور نیست، آیپده. یعنی آیپد در حد کامپیوتر قوی هست و شما آیپد پرو رو به عنوان کامپیوتر بعدی تون انتخاب می کنین. کجا دیدین یه شرکت یه محصول معرفی کنه بعد بگه "این قدرها هم قوی نیست مثل کامپیوتر، حواستتون باشه!" ... خلاصه ترجمه تون اشتباه بود.

  • dnl
    dnl | ۸ فروردین ۱۴۰۱

    معلومه که آی‌پد، کامپیوتر نیست! حتی نمیشه اسمش رو نسل بعدی کامپیوتر گذاشت. اینا فقط شعارهای تبلیغاتیه!

    به نظرم معنی این جمله اینه که کامپیوتر بعدی با اینکه یک کامپیوتر واقعی نیست، ولی بسیاری از کارهای یک کامپیوتر واقعی و معمولی رو انجام میده (البته نه همه کارها).

مطالب پیشنهادی