ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی فعالیت‌های مغزی فضانوردان در سفرهای فضایی
علمی

مطالعه روی فعالیت‌های مغزی فضانوردان قدم بعدی سفرهای فضایی خواهد بود

سفرهای فضایی با اهداف مختلف و متنوعی انجام می‌شوند. یکی از اهداف این سفرها، بررسی وضعیت سلامتی انسان در فضاست. به‌زودی در سفرهای فضایی فعالیت‌های مغزی فضانوردان بررسی می‌شود تا ببینیم که چه اتفاقی روی ...

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

سفرهای فضایی با اهداف مختلف و متنوعی انجام می‌شوند. یکی از اهداف این سفرها، بررسی وضعیت سلامتی انسان در فضاست. به‌زودی در سفرهای فضایی فعالیت‌های مغزی فضانوردان بررسی می‌شود تا ببینیم که چه اتفاقی روی فعالیت‌های عصبی آن‌ها در فضا می‌افتد.

سازمان‌های فضایی روز به روز به اهداف خود برای مطالعه فضا نزدیک‌تر می‌شوند. جیمز وب نمونه‌ای بارز از نتایج تلاش دانشمندان است. با این حال، بررسی شرایط فیزیکی انسان در فضا نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نباید این اصل را از یاد برد.

سفرهای فضایی که با هدف بررسی فعالیت‌های مغزی فضانوردان انجام می‌شوند

بررسی فعالیت‌های مغزی فضانوردان در سفرهای فضایی

گزارش شده که شرکتی با نام Brain.space، قصد دارد تا فعالیت مغزی فضانوردان را در فضا رصد کند. این شرکت می‌خواهد این پروژه را به عنوان بخشی از سری بعدی اعزام خدمه جدید اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد.

شرکت مذکور برای رصد این فعالیت‌ها، دستگاهی با شکل و شمایل کلاه ایمنی طراحی کرده که برای نظارت بر این گونه فعالیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این دستگاه بی‌سیم، نوار ECG مغزی تهیه می‌کند.

استفاده از این دستگاه می‌تواند به درک بهتر شرایط فضانوردان در فضا کمک کند. این کلاه با ثبت فعالیت الکترودهای متصل به پوست سر این کار را انجام می‌دهد.

البته باید در نظر داشت که این دستگاه نیاز به یک عملیات تخصصی برای انتقال دارد و بسیار هم گران است. کمپانی Brain.space ادعا می‌کند که دستگاه ساخته شده توسط آن‌ها، پیشرفته‌ترین ابزار تهیه نوار ECG در نوع خود به شمار می‌رود. این کلاه به 460 حسگر مخصوص تجهیز شده که به گفته Brain.space نسبت به سخت‌افزارهای عادی ثبت ECG تا 20 برابر بیشتر است.

این کلاه به طور خودکار با اشکال و اندازه‌های مختلف جمجمه‌ها سازگاری دارد. این اما پایان ماجرا نیست؛ گفته می‌شود که این کلاه مخصوص، به کم‌ترین زمان برای ثبت فعالیت‌های مغزی نیازمند است. در کل می‌توان گفت که این دستگاه برای مطالعه فعالیت‌های مغزی مناسب خواهد بود.

شایان ذکر است که فضانوردان مأموریت Axiom-1 برای اولین بار از این هدست بین 2 تا 8 آوریل (13 تا 19 فروردین) در ایستگاه فضایی استفاده خواهند کرد. پس از ثبت نتایج این آزمایش مشخص می‌شود که خلق و خوی انسان در فضا تا چه حد تغییر می‌کند و فعالیت‌های مغزی تا چه حد متفاوت خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسن سبحانی
    حسن سبحانی | ۱۰ فروردین ۱۴۰۱

    ممنون از زحماتتون؛ لطفا خبر های فضایی رو که تو سایت میزارید تو کانال تلگرام بزارید همشون رو.

مطالب پیشنهادی