ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آمار بازار محصولات تندمصرف در ایران و سهم آن در فروش آنلاین: کمتر از یک دهم درصد

سهم بازار محصولات تند مصرف یا همان FMCG از بازار فروش آنلاین کشور کمتر از یک دهم درصد است. این موضوع در حالی است که اندازه بازار محصولات تند مصرف به طور کلی حدود 485 ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

سهم بازار محصولات تند مصرف یا همان FMCG از بازار فروش آنلاین کشور کمتر از یک دهم درصد است. این موضوع در حالی است که اندازه بازار محصولات تند مصرف به طور کلی حدود 485 هزار میلیارد تومان است.

براساس تعداد خانوارهای شهری و روستایی می توان گفت، اندازه بازار موادخوراکی در کشور 388 هزار میلیارد تومان است. البته از آنجایی که بازار محصولات تند مصرف یا همان FMCG محدود به مواد خوراکی نیست، بر اساس آمار سال 1399 مرکز آمار ایران، مجموع بازار محصولات تند مصرف از خوراکی‌ها تا شوینده‌ها حدود 485 هزار میلیارد تومان است.

اما سهم این بازار در جریان تجارت الکترونیکی چیست. نوع مواجهه افراد با زندگی تغییرات قابل توجهی نسبت به گذشته داشته و بخشی از این تغییر نیز بعد از شیوع کرونا شکل گرفته است.

مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها حالا با وجود فروشگاه‌های آنلاین دیگر برای کاربران ضرورت کمتری دارد. محدودیت در زمان و اهمیت مدیریت آن و همچنین تلاش افراد برای حضور کمتر دراماکن عمومی به دلیل شیوع کرونا، اهمیت توجه به این موضوع را چند برابر کرده است.

سهم یک دهم درصدی FMCG از بازار آنلاین

شرکت راستا با تحلیل داده‌هایی که ماتوریتی با استفاده از الگوهای نوین تحلیل داده و هوش مصنوعی در اختیار این شرکت قرار داده، به بررسی وضعیت بازار محصولات تند مصرف آنلاین پرداخته است.

حالا با وجود کاهش ضرورت حضور در فروشگاه، تخمین میزان خرید از فروشگاه‌های آنلاین عددی جالب را نشان می‌دهد. بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال 1399 سهم بازار آنالین از کل بازار FMCG در ایران کمتر از 1 دهم، درصد بوده است و این در حالی است که سهم خرده فروشی آنالین از کل بازار خرده فروشی در کشور حدود 4 درصد است.

به نظر می‌رسد این بازار در کشورهای توسعه یافته که بازارهای آنلاین عمر بیشتری در آنها دارد، اندکی متفاوت باشد. ببررسی‌ها نشان می‌دهد، سهم بازار آنالین از کل بازار FMCG در آمریکا حدود 3 درصد و سهم خرده فروشی آنالین از کل بازار خرده فروشی حدود 13 درصد است.

مقایسه این آمارها بیانگر آن است که سهم بازار آنلاین از کل بازار FMCG در آمریکا نسبت به ایران 2 و 9 دهم درصد بیشتر و سهم خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده فروشی حدود 9 درصد بیشتر است. این موضوع خود نشان‌دهنده آن است که هر یک دهم درصد در جریان رشد بازار آنلاین به شکل قابل توجهی اثرگذار و قابل توجه است.

بیشترین و کمترین سهم بازار برای کدام پلتفرم است؟

اما فروش آنلاین محصولات تندمصرف در ایران توسط کدام فروشگاه‌ها راهبری می‌شود. اکالا، دیجی‌جت و اسنپ مارکت، هر کدام با تمرکز تامین محصول با تکیه بر یکی از بخش‌های بازار، هر کدام سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

نظرسنجی تیم راستا با حضور بیش از 22 هزار نفر شرکت‌کننده نتایج جالبی از سهم بازار هریک از این فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد. بر این اساس اکالا با سهم 45 درصدی از بازار فروش آنلاین که محصولات خود را از فروشگاه افق کوروش تامین می‌کند، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

از طرفی دیگر، اسنپ مارکت نیز با به دست آوردن 37 درصد از این بازار، امکان خرید محصولات را برای کاربران خود از هایپراستار و فروشگاه‌های محلی فراهم کرده است. در نهایت دیجی‌جت نیز با سهم 18 درصدی از این بازار امکان خرید کاربران را از فروشگاه‌های محلی و جت‌مارت‌ها ممکن کرده است.

کدام فروشگاه در بین کاربران محبوب‌تر است؟

تهیه گزارشی از میزان رضایت‌مندی کاربران از این سه فروشگاه آنلاین بیانگر سلیقه  و نیازی است که برای کاربران مهم است. افراد بر اساس این شاخص‌ها در نهایت تصمیم خواهند گرفت در این بازار یک دهم درصدی کدام گزینه را برای خرید آنلاین خود انتخاب کنند.

جالب است که دیجی‌جت بیشترین تجربه مثبت توسط کاربران را به خود اختصاص داده و اکالا بیشترین تجربه منفی را. این در حالی است که اکالا بیشترین سهم از این بازار را دارد و دیجی‌جت کمترین سهم. از طرفی اسنپ مارکت هم تعداد تجربیات منفی کاربرانش تقریبا دو برابر تجربه مثبت کاربران بوده است.

چرا کاربران از خرید آنلاین محصولات FMCG احساس نارضایتی می‌کنند؟

اما کاربران چرا و بیشتر به دلیل و در مواجهه با چه مشکلاتی احساس نارضایتی از خرید آنلاین محصولات FMCG را تجربه کردند. نتایج بررسی‌های ماتوریتی در 12 ماه گذشته با تمرکز بر 10 هزار تجربه خرید بیانگر آن است که بیشترین نظرات منفی مربوط به ارسال به موقع، لغو سفارش و برگشت وجه بوده است.

این بررسی‌ها بر اساس داده‌های ماتوریتی نشان می‌دهد، در 3 ماه گذشته هم نظرات کاربران، تغییراتی داشته است. بررسی تجارب خرید در 3 ماه گذشته نشان می دهد که نسبت نظرات منفی در حوزه لغو سفارش و برگشت وجه نسبت به سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

از سویی دیگر، علاوه بر آن نظرات منفی نسبت به ارسال به موقع وضعیت بهتری پیدا کرده است. این موضوع خود نشان دهنده تلاش فروشگاه‌های آنلاین برای ایجاد رضایت کاربر است.

از سویی دیگر درباره نظرات منفی هم، شاهد آنیم که در بازه زمانی 3 ماه  گذشته، قیمت و تخفیفات و کاربری و کارایی پلتفرم، بیشترین موارد نظرات منفی را به خود اختصاص داده‌اند.

در نهایت جالب است بدانید کاربران فروشگاه‌های آنلاین محصولات  FMCG بیشتر درباره قیمت و تخفیف، رضایت کلی، کاربری و کارایی، ارسال به موقع، تنوع کالا، کیفیت اقلام، پستیبانی، مغایرت سفارش و لغو سفارش و برگشت وجه، در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی