ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

RTX 3090 Ti
کامپیوتر و سخت افزار

انویدیا RTX 3090 Ti روانه بازار شد؛ ۲۰۰۰ دلار برای قوی‌ترین کارت گرافیک جهان

انویدیا بالاخره پس از مدت‌ها انتظار جی‌فورس RTX 3090 Ti را با قیمت ۱۹۹۹ دلار روانه بازار کرد. این مدل که قوی‌ترین کارت گرافیک دنیا محسوب می‌شود اولین بار در ژانویه سال ۲۰۲۲ معرفی شده ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۱

انویدیا بالاخره پس از مدت‌ها انتظار جی‌فورس RTX 3090 Ti را با قیمت ۱۹۹۹ دلار روانه بازار کرد. این مدل که قوی‌ترین کارت گرافیک دنیا محسوب می‌شود اولین بار در ژانویه سال ۲۰۲۲ معرفی شده بود و حالا با تاخیر به بازار آمده است.

کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3090 Ti از سوی کمپانی‌هایی از جمله ایسوس، کالرفول، گین‌وارد، EVGA، گالاکس، گیگابایت، اینو‌تری‌دی، ام‌اس‌ای، پلیت، پی‌ان‌وای و زوتاک روانه بازار شده است. انویدیا همچنین یک نسخه تولید محدود ویژه را هم روانه بازار کرده که از طریق فروشگاه بست‌بای قابل خرید خواهد بود.

RTX 3090 Ti

کارت گرافیک RTX 3090 Ti همان ظاهر آشنای مشابه RTX 3090 را دارد و حتی در نگاه اول این دو شبیه به هم به نظر می‌رسند اما داخل این دو متفاوت است. انویدیا در RTX 3090 Ti قدرت چیپ ۸ نانومتری GA102 را افزایش داده و آن را با ۲۴ گیگابایت رم GDDR6X با توان انتقال داده ۲۱ گیگابایت بر ثانیه همراه کرده است. VRAM استفاده شده در کارت گرافیک جدید مشابه RTX 3090 است اما حالا سرعت کلاک حدودا ۷.۷ درصد بیشتر دارد و به این ترتیب مجموع پهنای باند حافظه به ۱۰۰۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

به گفته انویدیا، کارت گرافیک RTX 3090 Ti قدرت پردازشگر گرافیکی ۴۰ ترافلاپس دارد و سرعت پایه هسته آن ۱۵۶۰ مگاهرتز است. حداکثر سرعت بوست چیپ هم به ۱۸۶۰ مگاهرتز می‌رسد. در مقایسه با مدل قبلی باید اشاره کرد که RTX 3090 حداکثر توان پردازشی ۳۶ ترافلاپس داشت و سرعت پایه و بوست آن به ترتیب ۱۳۹۵ و ۱۶۹۵ مگاهرتز بود. RTX 3090 Ti همچنین از ۱۰،۷۵۲ هسته کودا بهره می‌برد.

RTX 3090 Ti

از نظر کارایی گیمینگ باید اشاره کرد که به ادعای انویدیا این کارت گرافیک ۶۴ درصد توان بیشتری نسبت به نسل قبل یعنی RTX 2080 Ti دارد و ۹ درصد سریع‌تر از RTX 3090‌ است. در حالی که انویدیا در زمان عرضه به شدت روی قابلیت‌های گیمینگ با رزولوشن 8K در RTX 3090 تاکید می‌کرد اما در مورد مدل جدید، روی تولید کنندگان محتوا، افراد حرفه‌ای و هر فرد دیگری که نیاز به سریع‌ترین پردازشگر گرافیکی برای کارهای خلاقانه یا گیمینگ دارد تاکید می‌کند.

اما از طرف دیگر کارت گرافیک RTX 3090 Ti دو نقطه ضعف هم دارد: قیمت بالا و مصرف برق بیشتر. به گفته انویدیا قیمت این کارت گرافیک ۱۹۹۹ دلار است اما مثل همیشه، کارت‌ گرافیک بیشتر تولید کنندگان با قیمت‌های بالاتر از این به فروش می‌رسند. همچنین برای استفاده از این مدل قدرتمند نیاز به پاوری با حداقل قدرت ۸۵۰ وات دارید. البته خود این کارت گرافیک به تنهایی تا ۴۵۰ وات مصرف دارد و احتمالا مدل‌های تولید شده توسط برخی از کمپانی‌ها مصرفی بیش از این هم خواهد داشت. در مقایسه باید اشاره کنیم که RTX 3090 حدود ۱۰۰ وات برق کمتری مصرف می‌کند.

انویدیا در این کارت گرافیک کابل ۱۲ پین پاور را کنار گذاشته و در عوض از کابل جدید پاور نسل پنجم PCIe بهره برده که ۱۶ پین دارد. از آنجایی که بیشتر پاورهای فعلی فاقد این کانکتور هستند، انویدیا همراه با کارت گرافیک یک کابل تبدیل را نیز ارائه می‌کند که امکان تبدیل ۳ کابل ۸ پین به یک کابل ۱۶ پین را در اختیار کاربران می‌گذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی