ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

درمان بیماری به وسیله نانوبات
سلامت

مقابله با بیماری‌ها از طریق تزریق نانوبات به بدن

تیمی از محققان استرالیایی نمونه اولیه حیرت‌انگیزی ازفناوری نانوبات‌های درمانی را توسعه داده‌اند که آینده دنیای پزشکی و داروسازی را تغییر می‌دهد. این عضو تازه وارد دنیای نانوتکنولوژی «ماشین‌های مولکولی خودکار» نام دارد. بنا بر ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

تیمی از محققان استرالیایی نمونه اولیه حیرت‌انگیزی ازفناوری نانوبات‌های درمانی را توسعه داده‌اند که آینده دنیای پزشکی و داروسازی را تغییر می‌دهد. این عضو تازه وارد دنیای نانوتکنولوژی «ماشین‌های مولکولی خودکار» نام دارد.

بنا بر اطلاعات موجود نانوبات‌های DNA ماشین‌هایی مصنوعی در ابعاد نانومتر هستند که از جنس DNA و پروتئین ساخته شده‌اند. همچنین عبارت «خودکار» به این دلیل انتخاب شده که خود DNA در عمل یک ماشین خودکار است. زیرا DNA طبیعی ما نه تنها کدی که تعریف‌کننده بیولوژی ما است را در خود دارد بلکه می‌داند چه زمانی باید اقدام کند. برای مثال به همین دلیل است که پای چپ و راست شما عموما با نرخ یکسانی رشد می‌کنند.

درمان بیماری به وسیله نانوبات

نانوبات در دنیای آینده چه کاربردی دارد؟

تحقیقات پیشین انجام شده در این حوزه نشان داده‌اند که ماشین‌های خودکار قادرند تا کد DNA را مانند همتای طبیعی خود منتقل کنند و با این حال پیشرفت‌های حاصل شده توسط محققان استرالیایی تاکنون بی‌نظیر بوده‌اند.

گفتنی است که این نانوبات‌ها تنها اطلاعات DNA را منتقل نمی‌کنند و به صورت نظری می‌توانند هرگونه ترکیب پروتئینی ممکن را در یک ساختار بیولوژیک جا به جا کنند و با شکل دادن دوباره به این پروتئین‌ها عامل بیماری را از بین ببرند. به بیان ساده‌تر در نهایت این نانوبات‌ها طوری برنامه‌ریزی می‌شوند که باکتری‌ها، ویروس‌ها و سلول‌های سرطانی موجود در بدن را شکار کنند.

هرچه این حوزه پیشرفت بیشتری داشته باشد به موارد کاربرد این نانوبات‌ها نیز اضافه خواهد شد، لباس یا پنجره‌ای را تصور کنید که به صورت خودکار ترمیم یا تعمیر می‌شود، کامپیوتر‌های مولکولی را تصور کنید که با DNA نانوبات ساخته شده‌اند. به نظر می‌رسد ظرف یکی دو قرن آینده همه انسان‌ها در بدن خود نانوبات داشته باشند و از طول عمری عاری از بیماری لذت ببرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی