ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایستگاه فضایی بین المللی
نجوم و فضا

بازگشت فضانورد ناسا از ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از ثبت رکورد جدید

«مارک ونده‌های» فضانورد ناسا پس از این که رکورد طولانی‌ترین حضور یک آمریکایی در ماموریت فضایی را شکست، با موفقیت از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشت. ونده‌های برای مدت ۳۵۵ روز در ایستگاه ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

«مارک ونده‌های» فضانورد ناسا پس از این که رکورد طولانی‌ترین حضور یک آمریکایی در ماموریت فضایی را شکست، با موفقیت از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشت.

ونده‌های برای مدت ۳۵۵ روز در ایستگاه فضایی بین المللی حضور داشت. رکورد قبلی مربوط به «اسکات کلی» در سال ۲۰۱۶ بود که تنها ۱۵ روز کمتر در ایستگاه مانده بود. مارک ونده‌های در کنار دو فضانورد روسی، «پیوتر دوبروف» و «آنتون شکاپلروف» از طریق فضاپیمای روسی سایوز به زمین بازگشتند. البته مدت زمان حضور دوبروف هم مشابه ونده‌های ۳۵۵ روز بود.

۳ فضانورد حدود ۴ ساعت پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی در ساعت ۱۵:۵۸ روز چهارشنبه به وقت ایران در منطقه‌ای دور‌افتاده در جزقازغان شهری در مرکز قزاقستان فرود آمدند. در نهایت ونده‌های به همراه دو فضانورد دیگر از کپسول سایوز به هلیکوپتر منتقل شدند تا اولین قدم خود را روی زمین بگذارند. تنها یک روز پیش از سفر، ونده‌‌های پیامی را به دنبال کنندگان خود در شبکه‌های اجتماعی فرستاد:

«مکانی خارق‌العاده که پر از افرادی شگفت‌انگیز است که برای بشریت فعالیت می‌کنند. من برای همیشه خاطرات خدمت در ایستگاه فضایی بین‌المللی را گرامی خواهم داشت. با این حال حالا از بازگشت به زمین هیجان‌زده هستم.»

ایستگاه فضایی بین المللی

زمانی که از ونده‌های پرسیده شده که اولین کاری که دوست دارد روی خشکی انجام دهد چیست، او جواب داده برای حدود یک سال، به کار ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته مشغول بوده است. حالا مایل است بدون توجه به وضعیت آب و هوا بیرون بزند.

زمانی که ونده‌های در آوریل ۲۰۲۱ به فضا رفت، انتظار داشت که برای مدت ۶ ماه در فضا باشد. این مدت،‌ زمانی معمول برای حضور در ایستگاه فضایی بین المللی است اما تغییرات در فرایند تعویض خدمه موجب شد ونده‌های و دوبروف به مدت حدود یک سال در ایستگاه باقی بمانند.

ماموریت ونده‌های اطلاعات فراوانی را برای دانشمندان به همراه داشت. این اطلاعات می‌تواند به دانشمندان در زمینه تاثیر حضور در فضا بر بدن انسان و نیز قدرت تفکر کمک کند و در نهایت برای ماموریت‌های حضور طولانی مدت انسان در ماموریت ماه یا مریخ کاربرد داشته باشد.

البته باید اشاره کنیم که رکورد حضور طولانی ونده‌های تنها به فضانوردان آمریکایی محدود می‌شود. پیش از این «والری پولیاکوف»، فضانورد روسی رکورد ۴۳۷ روز حضور در فضا در ایستگاه بین‌المللی میر را در میانه دهه ۹۰ میلادی به نام خود ثبت کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی