ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استفاده از ربات به عنوان نگهبان
علمی

گشت‌زنی آزمایشی ربات بوستون داینامیکس در شهر باستانی پمپی

نگهبانی دادن یک ربات شاید وجهه‌ای چندان آرمانشهری نداشته باشد اما از قرار معلوم اسپات، ربات معروف شرکت بوستون داینامیکس در نگهبانی و محافظت از خرابه‌های شهر باستانی پمپی در ایتالیا خوش درخشیده و ظاهرا ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

نگهبانی دادن یک ربات شاید وجهه‌ای چندان آرمانشهری نداشته باشد اما از قرار معلوم اسپات، ربات معروف شرکت بوستون داینامیکس در نگهبانی و محافظت از خرابه‌های شهر باستانی پمپی در ایتالیا خوش درخشیده و ظاهرا گزینه مناسبی برای این کار است.

شهر باستانی پمپی همراه با جمعیت 20000 نفری خود در سال 79 میلادی به علت فوران کوه آتشفشانی وزوویوس به طور کامل زیر خاکستر مدفون شد. گفتنی است که شهر پمپی با وسعتی حدود 400000 متر مربع منطقه کوچکی به شمار نمی‌رود و این مساحت تمامی ساختمان‌های روی زمین، سازه‌های زیرزمینی و حتی تونل‌های حفر شده توسط دزدان را هم شامل می‌شود، به همین علت محافظت از این منطقه کار آسانی نیست و به منابع قابل توجهی نیاز دارد.

حال اسپات، ربات چهارپای شرکت بوستون داینامیکس به پمپی آمده تا به صورت آزمایشی به نگهبانی و گشت‌زنی در این شهر بپردازد.

چرا اسپات برای چنین کاری مناسب است؟

پاهای مفصل‌دار اسپات برای حرکت در محیط ناهموار پمپی عملکرد خوبی دارند، همچنین اندازه نه چندان بزرگ این ربات باعث شده که به راحتی بتواند بدون نگرانی از احتمال ریزش تونل‌های حفر شده توسط دزدان در محیط‌های زیرزمینی هم تردد داشته باشد.

البته طبق اطلاعات منتشر شده وظایف اسپات تنها به گشت‌زنی محدود نمی‌شود، این ربات همچنین  با استفاده از حسگرها و دوربین‌های خود اطلاعات سازه‌های موجود در شهر ثبت می‌کند. این داده‌ها به باستان‌شناسان کمک می‌کند وضعیت فعلی شهر را به شکل دقیقی زیر نظر داشته باشند و بتوانند مواردی چون تغییرات یا آسیب‌های وارد شده به محیط را بررسی کنند.

همچنین حسگرها و سخت‌افزار‌های اسکن اسپات که به او اجازه جهت‌یابی و حرکت در محیط پیرامونش را می‌دهند قادرند تا یک بازسازی سه بعدی دقیق از شهر پمپی ایجاد کنند و این قابلیت ارزشمند به محققان اجازه می‌دهد که حتی بدون حضور فیزیکی در محل به مطالعه و تحلیل شهر بپردازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی