ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گاز بیگ بنگ
علمی

گاز بیگ بنگ ممکن است در داخل زمین به دام افتاده باشد

تیمی از محققان اخیرا گزارش داده‌اند که هر سال کمی بیش از 4 پوند هلیوم-3 از زمین نشت می‌شود که نشانه‌ای از تشکیل سیاره ما در درون یک سحابی خورشیدی است. هلیوم-3 ایزوتوپ گاز هلیوم ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

تیمی از محققان اخیرا گزارش داده‌اند که هر سال کمی بیش از 4 پوند هلیوم-3 از زمین نشت می‌شود که نشانه‌ای از تشکیل سیاره ما در درون یک سحابی خورشیدی است. هلیوم-3 ایزوتوپ گاز هلیوم است. عملا تمام هلیوم-3 از انفجار بزرگ پدید می‌آید و به عبارتی می‌توان آن را گاز بیگ بنگ نامید. اگرچه مقداری نیز از تجزیه رادیواکتیو تریتیوم ناشی می‌شود، اما هلیوم-3 اولین ماده‌ای است که پس از بیگ بنگ سنتز شد – یعنی در ابرهایی از گاز و غبار به نام سحابی قرار گرفت که ستارگانی مانند خورشید و سیاراتی مانند زمین را پدید می‌آورند.

این تیم سرعت نشت هلیوم-3 از زمین را از طریق گوشته آن مورد مطالعه قرار داد و از آن برای تخمین مقدار کل ایزوتوپی که می‌تواند در هسته سیاره ما باشد، استفاده کرد. «پیتر اولسون» ژئوفیزیکدان دانشگاه نیومکزیکو و نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: « این یک شگفتی بزرگ و سرنخی برای تاریخ زمین است که هنوز مقدار قابل توجهی از این ایزوتوپ در داخل زمین وجود دارد. طبق محاسبات ما حدود 2000 گرم هلیوم-3 از زمین نشت می‌کند که واقعا جالب است.»

گاز بیگ بنگ

یک ایده اصلی در مورد چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی، نظریه سحابی خورشیدی است که در آن ابری از گرد و خاک میان ستاره‌ای درحال چرخش متراکم می‌شوند و خورشید و سیارات را طی میلیاردها سال بوجود می‌آورند. تیم اولسون گزارش داد که بیشتر نشت هلیوم-3 از سیستم خط‌الراس میان اقیانوسی زمین ناشی می‌شود. آن‌ها معتقدند هلیوم-3 در هسته سیاره – زمانی که زمین در مراحل اولیه شکل‌گیری خود بوده است – جمع‌ شده است.

محققان در مورد اینکه هسته زمین واقعا چقدر هلیوم-3 (گاز بیگ بنگ) را هنگام شکل‌گیری در درون خود جمه کرده است و تا کنون چه مقدار از آن را مصرف کرده است، مطمئن نیستند. اگر محققان گازهای مرتبط با سحابی‌ها مانند هیدروژن را پیدا کنند که از زمین در مکان‌ها و با سرعت‌هایی مشابه هلیوم-3 منتشر می‌شود، نشانه‌ای از این خواهد بود که هسته واقعا محل پنهان شدن هلیوم است.

با این‌حال، صرف‌نظر از مقدار واقعی، نشت هلیوم از زمین به نظریه سحابی خورشیدی اعتبار می‌بخشد و می‌توان آن را مانند بادی دانست که از جهان ما بیش از چهار میلیارد سال پیش در فضا پراکنده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سعید ویسی
    سعید ویسی | ۱۵ فروردین ۱۴۰۱

    افرین

مطالب پیشنهادی