ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شناسایی سویه جدید کووید 19
سلامت

شناسایی سه واریانت ترکیبی جدید کرونا با قابلیت انتقال بیشتر

به گزارش «آژانس امنیت بهداشت بریتانیا» (UKHSA) در حال حاضر 3 واریانت ترکیبی XD ،XF و XE ویروس‌ جهش یافته کرونا در چرخه هستند و اکنون سازمان بهداشت جهانی نسبت به قدرت انتقال بالای دومین ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

به گزارش «آژانس امنیت بهداشت بریتانیا» (UKHSA) در حال حاضر 3 واریانت ترکیبی XD ،XF و XE ویروس‌ جهش یافته کرونا در چرخه هستند و اکنون سازمان بهداشت جهانی نسبت به قدرت انتقال بالای دومین جهش ترکیبی کرونا هشدار داده است.

پس از شیوع سویه ترکیبی امیکرون و دلتا اکنون سازمان بهداشت جهانی از دومین جهش ترکیبی این ویروس خبر داده است. مطالعات مقدماتی نشان می‌دهند که نرخ رشد این سویه 10 درصد بیشتر از BA.2 است.  

بنا بر مطالعات انجام شده توسط آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا هم اکنون سه سویه ترکیبی از کووید 19 در چرخه است که عبارتند از:

  • سویه ترکیبی XD نام تازه خانواده فرانسوی دلتا و زیرسویه BA.1 است که شامل پروتئین اسپایک BA.1 و باقی ژنوم دلتا است.
  • سویه ترکیبی XF نیز از خانواده زیرسویه BA.1 و دلتای بریتانیا  است که شامل اسپایک و پروتئین‌های ساختاری از  BA.1 است و قسمتی از ژنوم آن به سویه دلتا تعلق دارد.
  • سویه ترکیبی XE نیز از یک خانواده بزرگ  BA.1 و  BA.2 در بریتانیاست که اسپایک و پروتئین‌های ساختاری آن متعلق به BA.2  هستند اما 5 بخش از ژنوم آن به BA.1 تعلق دارد.

همچنین در گزارشی که سازمان بهداشت جهانی از یافته‌های مرتبط به سویه XE منتشر کرده چنین بیان شده که این سویه نخستین بار در بریتانیا و طی تاریخ 29 دی مشاهده شد و بیش از 600 توالی برای آن گزارش شده است.

کدام یک از سویه‌های XE، XD و XF خطرناک‌ترند؟

طبق گفته تام پیکاک ویروس‌شناس، سویه‌ های ترکیبی نظیر XE یا XF که حاوی اسپایک و پروتئین‌های ساختاری از یک ویروس واحد هستند تقریبا مانند ویروس‌هایی عمل می‌کنند که از آنها مشتق شده‌اند.

از طرف دیگر سویه XD می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد، تاکنون در آلمان، هلند و دانمارک دیده شده و دارای ساختار پروتئینی دلتاست و اگر قرار باشد یکی از این سویه‌های جدید عملکرد متفاوتی نسبت به ویروس اصلی خود داشته باشند این جایگاه احتمالا نصیب XD خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی