ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رادئون RX 6300 احتمالا به‌زودی معرفی می‌شود؛ ضعیف‌ترین کارت گرافیک RDNA 2

شایعات از توسعه یک کارت گرافیک جدید توسط AMD خبر می‌دهند، محصولی که قیمت پایینی خواهد داشت. اگرچه معرفی کارت‌های گرافیک جدید خبر خوشحال‌کننده‌ای برای کاربران محسوب می‌شود، اما رادئون RX 6300 کمبودهایی خواهد داشت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

شایعات از توسعه یک کارت گرافیک جدید توسط AMD خبر می‌دهند، محصولی که قیمت پایینی خواهد داشت. اگرچه معرفی کارت‌های گرافیک جدید خبر خوشحال‌کننده‌ای برای کاربران محسوب می‌شود، اما رادئون RX 6300 کمبودهایی خواهد داشت که روی محبوبیتش تاثیر منفی می‌گذارد.

گفته می‌شود کارت گرافیک رادئون RX 6300 مبتنی بر معماری Navi 24 و RDNA 2 شرکت AMD خواهد بود که بخاطر برخی مشکلات مشهور است. برای مثال می‌توان به تعداد کم مسیرهای PCIe و همچنین عدم پشتیبانی از دیکد AV1 و هیچ‌گونه انکدر اشاره کرد.

شرکت AMD معماری Navi 24 را از طریق کارت گرافیک RX 6500 XT در اختیار کاربران قرار داد که البته در بررسی‌ها با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد که دلیلش، محدودیت‌های این GPU است. اما حالا ظاهرا این کمپانی می‌خواهد این معماری را با یک کارت گرافیک ارزان‌تر در بازار عرضه کند.

مشخصات احتمالی رادئون RX 6300

از آنجایی که AMD نسخه مخصوص لپ‌تاپ این کارت گرافیک را با نام RX 6300M در بازار دارد، نمونه دسکتاپ هم احتمالا مشخصاتی مشابه آن داشته باشد. در همین راستا کاربران احتمالا تنها به 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از طریق یک رابط 64 بیتی دسترسی پیدا می‌کنند. در اینصورت، باز هم خریداران با محدودیت‌های مشابه RX 6500 XT مواجه می‌شوند یا حتی شاید وضعیت بدتر هم باشد.

2 گیگابایت حافظه VRAM برای دنیای امروز بسیار کم است و وقتی با پهنای باند کم چهار مسیر PCIe همراه شود، تاثیر شدیدی روی عملکرد کارت گرافیک می‌گذارد. البته گفته می‌شود این GPU تنها در اختیار شرکت‌ها قرار می‌‎گیرد و به صورت جداگانه به فروش نمی‌رسد، با این حال همچنان نمی‌توان درباره عملکرد احتمالی تقریبا نامناسبش نگران نبود.

با وجود این بدبینی‌ها، بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که AMD در گذشته مشخصات فنی متفاوتی را برای گرافیک‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ خود درنظر گرفته بود و این احتمال هم وجود دارد که این کمپانی برای RX 6300 به سراغ 4 گیگابایت حافظه برود. با این حال در نهایت با ضعیف‌ترین گرافیک مبتنی بر RDNA 2 روبه‌رو خواهیم شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی