ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات مغناطیسی چسبناک
علمی

توسعه ربات مغناطیسی نرم لجنی که می‌تواند وارد بدن انسان شود [تماشا کنید]

ربات‌های نرم روزبه‌روز انعطاف‌پذیری بیشتری بدست می‌آورند و اندکی ترسناک می‌شوند! به گزارش «گاردین»، محققان دانشگاه چینی هنگ‌کنگ یک ربات مغناطیسی چسبناک و نرم ساخته‌اند که می‌تواند برای گرفتن اشیاء به اشکال مختلف تغییر حالت ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۵

ربات‌های نرم روزبه‌روز انعطاف‌پذیری بیشتری بدست می‌آورند و اندکی ترسناک می‌شوند! به گزارش «گاردین»، محققان دانشگاه چینی هنگ‌کنگ یک ربات مغناطیسی چسبناک و نرم ساخته‌اند که می‌تواند برای گرفتن اشیاء به اشکال مختلف تغییر حالت دهد. برای مثال، می‌تواند به دور اجسام حلقه بزند و یا در جهت‌های مختلف کشیده شود تا به شکل‌های مختلف درآید. دانشمندان می‌خواهند این ربات را وارد بدن انسان کنند.

این ماده نرم از ترکیب «پلی وینیل الکل» (نوعی پلیمر)، بوراکس و ذرات آهنربای نئودیمیم ساخته شده است. در نتیجه این ترکیب، یک سیال با غلظت بالا ایجاد می‌شود که بسته به نیروی وارد شده به آن، می‌تواند همانند مایع نرم و یا همانند جامد سفت باشد. از این ماده با غلظت‌های مختلف می‌توان در ساخت آهنربا نیز استفاده کرد.

پس از ساخت چنین ماده‌ای، چالش دانشمندان قرار دادن ربات داخل آن بود. ربات باید درون این ماده نرم به صورتی قرار می‌گرفت که از نفوذ ذرات سمی نئودیمیم به داخل آن جلوگیری شود. این ذرات سمی قابلیت آسیب رساندن به قطعات الکتریکی ربات را دارند.

برای این کار، دانشمندان از یک لایه سیلیس استفاده کردند تا ربات را در درون آن کاور کرده و سپس درون ماده منعطف قرار دهند. با این‌حال، سیلیس محدودیت‌های خود را برای ربات ایجاد می‌کند. در هر صورت، اگر این فناوری به اندازه کافی ایمن باشد تا از آسیب رساندن به ربات جلوگیری کند، می‌توان با آسودگی خاطر از آن استفاده کرد. ویدئو ربات مغناطیسی چسبناک را در زیر تماشا کنید:

این ربات خاصیت‌های گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. برای مثال، می‌توان از آن در پزشکی استفاده کرد. این ربات به پزشکان کمک می‌کند تا اشیا بلعیده شده را در انحصار خود گرفته و از درون بدن به سمت بیرون هدایت کند. این مورد برای حفظ سلامتی کودکانی که جسمی سخت را بلعیده‌اند، بسیار کاربرد دارد.

دانشمندان امیدوارند تا با ارتقای کیفیت این ربات مغناطیسی چسبناک، موارد استفاده آن را افزایش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی