ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو بخریم یا منتظر بمانیم ارزان شود
خودرو

بالاخره خودرو بخریم یا منتظر بمانیم ارزان شود؟

اگر در شرایط فعلی بازار به دنبال خرید خودرو هستید احتمالا با این سوال مواجه شده و نمی‌دانید که منتظر بمانید یا نسبت به خرید خودرو مورد نظر خود اقدام کنید. برای یافتن پاسخ این ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

اگر در شرایط فعلی بازار به دنبال خرید خودرو هستید احتمالا با این سوال مواجه شده و نمی‌دانید که منتظر بمانید یا نسبت به خرید خودرو مورد نظر خود اقدام کنید. برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه شوید

از یک طرف دولت مدعی است که در سال جدید خودرو ارزان‌تر خواهد شد و از طرف دیگر مشاهده اتفاقات بازار خودرو چندان این ادعا را تایید نمی‌کند.

زمانی که فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد قیمت خودرو ارزان خواهد شد، قیمت پراید ۱۳۱ در حدود ۳۰ میلیون تومان از حال حاضر ارزان‌تر بود. اما با این وجود وزیر صمت همچنان مدعی است که قیمت خودرو در سال جدید کاهشی خواهد شد و برای تایید نیز ادعای افزایش تولید خودرو به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال جدید را مطرح می‌کند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو نیز معتقد است با سیاست جدید دولت در تولید خودروهای کامل و جلوگیری از تولید خودروهای ناقص و وارد شدن آن‌ها به کف پارکینگ خودروسازان، حباب قیمتی در بازار کاهشی خواهد بود.

مخالفان چه می‌گویند؟

با این‌حال فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو، می‌گوید: «دوبرابرشدن تولید خودروسازان و متعاقب آن کاهش قیمت خودرو امکان ندارد.»

او با اشاره به زیان انباشته بیشتر از ۸۳ هزار میلیارد تومانی خودروسازان و بدهی سنگین آنها به قطعه‌سازان می‌گوید: «خودروسازان با قرعه‌کشی و دریافت نقدینگی مردم، ورشکستگی خود را به تعویق می‌اندازند و صنعت خودرو درحال‌حاضر گذشته از زیان سنگین نیاز به نقدینگی قابل توجهی دارد.»

این کارشناس معتقد است: «خودروسازان برای افزایش تولید نیاز به افزایش ۵۰ درصدی نقدینگی و سرمایه‌گذاری دارند اما این سرمایه سنگین از کجا قرار است تأمین شود؟ نتیجه فشار به خودروسازان برای تولید بیشتر خودرو، تولید ۱۷۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ‌هاست و این وعده افزایش چشمگیر تولید خودرو و کاهش قیمت آن در سال جدید تقریبا غیرممکن است.»

با این اوصاف در پاسخ به این سوال که خودرو بخریم یا منتظر بمانیم ارزان شود باید گفت که به نظر نمی‌رسد وعده‌های مطرح شده از سوی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت چندان جنبه عملیاتی شدن داشته باشد و به همین جهت نیز به خریداران توصیه می‌شود که هرچه زودتر نسبت به خرید خودرو موردنظر خود اقدام کنند.

این نکته را نیز در نظر بگیرید که احتمال افزایش نرخ تورم و تعلیق یا شکست گفت‌وگوهای احیای برجام نیز چندان دور از انتظار نیست. در حالتی که این اتفاق رخ دهد به طور قطع قیمت خودرو بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • غلامرضا گودرزی
    غلامرضا گودرزی | ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

    خودرو از‌نیمه‌اردیبهشت‌ارزان‌میشود‌ باور‌کنید‌میگی‌نه
    حالا‌نگاه‌کن

مطالب پیشنهادی