ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویندوز 11
تکنولوژی

ویندوز 11 در آپدیت بعدی به لطف هوش مصنوعی امن‌تر می‌شود

مایکروسافت در رویداد امروزش اعلام کرد که قصد دارد امنیت رایانه‌های شخصی ویندوزی را از طریق بهبود سخت افزار، قابلیت‌های ابری و البته هوش مصنوعی بالا ببرد. علاوه بر این، غول نرم‌افزار مستقر در ردموند ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۹

مایکروسافت در رویداد امروزش اعلام کرد که قصد دارد امنیت رایانه‌های شخصی ویندوزی را از طریق بهبود سخت افزار، قابلیت‌های ابری و البته هوش مصنوعی بالا ببرد. علاوه بر این، غول نرم‌افزار مستقر در ردموند چندین ویژگی امنیتی جدید برای ویندوز 11 معرفی و توضیحاتی درباره ویژگی‌های موجود مانند مایکروسافت پلوتون ارائه کرد.

مایکروسافت پلوتون و ویندوز 11

طبق گفته این شرکت، مایکروسافت پلوتون، فناوری امنیتی پیشگام در ایکس باکس وان، اکنون می‌تواند باعث ایمن شدن رایانه‌های شخصی نیز شود. پلوتون رویکرد Zero Trust را دنبال می‌کند و در ویندوز 11 به چندین ویژگی امنیتی آن مانند TPM 2.0، دستیابی مستقیم به حافظه (Direct memory access) و Memory Integrity Protection متکی است.

ویندوز 11

پلوتون همچنین با پردازنده و سیستم عامل رایانه شخصی کاربران یکپارچه شده و نکته مهم دیگر اینکه برای محافظت از دستگاه‌ها در برابر تهدیدات، به طور مرتب به‌روزسانی می‌شود.

با این حال، ظاهرا برخی تولیدکنندگان رایانه شخصی ترجیح داده‌اند از گزینه‌های دیگری برای حفظ امنیت دستگاه‌های خود استفاده کنند. دل و لنوو به عنوان مثال از فناوری «اینتل vPro» برای امنیت استفاده می‌کنند که نمی‌تواند با پلوتون همراه شود. البته این ویژگی در سال 2020 معرفی شده است، بنابراین زمانی طول خواهد کشید تا روی رایانه‌های شخصی بیشتری عرضه شود.

علاوه بر این، در نسخه بعدی ویندوز 11 فناوری HVCI به صورت پیش‌فرض برای محافظت از رایانه‌های شخصی فعال است. با وجود این فناوری که به طور خاص حملات WannaCry و چندین بدافزار دیگر را هدف قرار داده، هکرها دیگر نمی‌توانند کدهای سیستم عامل را دستکاری کنند. همچنین در این نسخه به طور خودکار درایورهای آسیب‌پذیری که احتمال می‌رود به تهدیدات امنیتی متصل هستند مسدود خواهند شد.

افزون بر این موارد، مایکروسافت از ویژگی جدید به نام Smart App Control رونمایی کرد که اطمینان حاصل پیدا می‌کند تا فقط برنامه‌های ایمن روی رایانه شخصی نصب و اجرا شوند. این ویژگی با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند فرآیندهای ایمن را پیش‌بینی کرده و به آن‌ها مجوز اجرا بدهد. در واقع این قابلیت با استفاده از مدل پیش‌بینی شده خود بررسی می‌کند تا به صورت کامل ایمن نصب و اجرا شود.

این ویژگی با رایانه‌های شخصی جدید ویندوز 11 عرضه می‌شود و هرچند در دستگاه‌های فعلی هم در دسترس خواهد بود، اما باید ویندوز آن را مجدد نصب کرد.

ویندوز 11

اعلامیه مهم دیگر مایکروسافت سیستم رمزگذاری داده‌های شخصی ویندوز 11 است که از فایل‌ها و داده‌های کاربران هنگامی که آن‌ها وارد دستگاه نشده باشند، محافظت می‌کند. در نتیجه، رایانه‌های شخصی حتی در هنگام سرقت، از به سرقت رفتن داده‌های کاربران جلوگیری می‌کنند.

در نهایت، مایکروسافت در رویداد خود به تعدادی از ویژگی‌های امنیتی دیگر ویندوز 11 اشاره کرد که احتمالا استفاده از آن‌ها در نسخه‌های آینده بیشتر خواهد شد. از جمله آن‌ها می‌توان به Config Lock اشاره کرد که هم اکنون نیز در دسترس کاربران قرار دارد و کلیدهای ریجستری را کنترل می‌کند. از دیگر قابلیت‌های اشاره شده می‌توان به سیستم داخلی حافظت‌های فیشینگ اشاره کرد که مایکروسافت ادعا می‌کند در بین تمام سیستم‌های عامل برای اولین بار شاهد آن هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی