ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خستگی پس از بهبود کرونا
علمی

با خستگی مفرط بعد از بهبودی کرونا چه کنیم؟

خستگی مسئله‌ای فراتر از خواب‌آلودگی یا افسردگی است.در برخی افراد خستگی مفرط پس از بهبودی کرونا حتی با استراحت یا خواب کافی نیز برطرف نمی‌شود. پزشکان این خستگی را نتیجه پاسخ ایمنی قوی بدن به ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۶

خستگی مسئله‌ای فراتر از خواب‌آلودگی یا افسردگی است.در برخی افراد خستگی مفرط پس از بهبودی کرونا حتی با استراحت یا خواب کافی نیز برطرف نمی‌شود. پزشکان این خستگی را نتیجه پاسخ ایمنی قوی بدن به ویروس می‌دانند.

اما در برخی افراد، خستگی تا مدت‌ها پس از بهبود کامل و از بین رفتن عفونت ادامه پیدا می‌‌کند. این مسئله می‌تواند باعث ناتوانی فرد شده و تمام برنامه‌های روزانه او را تحت تاثیر قرار دهد.

در این مقاله خستگی پس از بهبود کرونا را مطالعه و راهکارهای برطرف کردن آن را بررسی می‌کنیم.

تفاوت خستگی پس از کرونا با خستگی معمولی چیست؟

اصطلاح خستگی برای افراد می‌تواند معانی متفاوت داشته باشد. برخی افراد آن را به معنای ضعف ماهیچه‌ها پس از فعالیت بدنی می‌شناسند که پس از ورزش یا کار زیاد کردن رخ می‌دهد.

برای دیگران خستگی یک فرسودگی عمومی است، چه فعالیت جسمی را شامل باشد یا نه. افراد می‌توانند خستگی جسمی، ذهنی یا احساسی و یا حتی ترکیبی از آن‌ها را تجربه کنند.

تفاوت میان این دو نوع خستگی در چیست؟ خستگی معمولی با استراحت کافی برطرف می‌شود. درحالیکه خستگی افراد پس از بهبودی کرونا ادامه می‌یابد با استراحت کردن برطرف نمی‌شود.

خستگی کرونا تا چه حد مسئله بزرگی است؟

برآوردها به صورت تقریبی نشان می‌دهد که 13 تا 33 درصداز افراد 16 تا 22 هفته پس از شروع علائم ابتلا به کرونا، همچنان احساس خستگی دارند. درحالت کلی این مسئله نگران‌کننده نیست اما اگر احساس خستگی همراه با تب، کاهش وزن، تعریق زیاد و درد باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. اما درحالت معمول، این نوع از خستگی از علائم شایع ویروس کرونا است و جای نگرانی نیست.

خستگی پس از بهبود کرونا

در اینجا پنج راهکار برای رفع سریع‌تر خستگی پس از بهبود کرونا را باهم مرور می‌کنیم.

1-به خودتان سخت نگیرید: بازگشت به فعالیت‌های عادی را با سطح انرژی خود تنظیم کنید. اولویت‌ها را انتخاب کنید و بر روی کارهایی تمرکز کنید که قادر به انجام آن هستند.

2-بازگشت تدریجی به ورزش: پزشکان توصیه می‌کنند پس از بهبودی از کرونا، به صورت تدریجی ورزش را شروع کنید تا بدن قدرت از دست رفته خود را بدست آورد.

3-خواب را در اولویت قرار دهید: هرگاه احساس خستگی کردید، بخوابید. یادتان نروید که بدن شما به استراحت نیاز دارد. سعی کردن برنامه خواب خود را با خستگی‌هایتان تنظیم کنید.

4-مواد مغذی مصرف کنید: سعی کنید در رژیم غذایی خود مواد مغذی و پرکالری را بگنجانید تا انرژی از دست رفته تامین شود.

5-بر خستگی خود نظارت کنید: میزان خستگی خود در هر روز را یادداشت کنید تا از بهبود شرایط اطمینان حاصل کنید. درصورتی که به مرور زمان خستگی شما برطرف نشد، بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی