ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تهران
علمی

تهران آلوده‌ترین شهر جهان شد؛ آمبولانس‌های اورژانس در میادین پایتخت مستقر شدند

تهران با ثبت شاخص کیفیت هوا 500 در وضعیت خطرناک قرار گرفت و در جدول رتبه بندی آلوده‌ترین شهرهای جهان صدرنشین شد. سرپرست مرکز اورژانس تهران اعلام کرد با افزایش شاخص آلودگی هوا در تهران، ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

تهران با ثبت شاخص کیفیت هوا 500 در وضعیت خطرناک قرار گرفت و در جدول رتبه بندی آلوده‌ترین شهرهای جهان صدرنشین شد.

سرپرست مرکز اورژانس تهران اعلام کرد با افزایش شاخص آلودگی هوا در تهران، آمبولانس‌های اورژانس تهران در میادین تجریش، انقلاب، آزادی، امام حسین (ع) و امام خمینی (ره) مستقر شده‌اند.

شدت آلودگی هوا به حدی است که برج میلاد تهران در هاله‌ای از آلودگی قرار گرفته است و احتمال تعطیلی مدارس و ادارات وجود دارد.

 شاخص کیفیت هوا یا AQI کیفیت روزانه هوا را نشان می‌دهد. وقتی این شاخص از 300 عبور کند سلامتی تمامی افراد جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و اعلام وضعیت خطر یا اضطرار است. در چنین شرایطی حتی گفته می‌شود بهتر است آن منطقه از سکنه تخلیه شود.

تهران آلوده‌ترین شهر جهان

داده های وب سایت iqair نیز نشان می‌دهد تهران با شاخص کیفیت هوای US AQI ثبت شده برابر با 304 در وضعیت خطرناک قرار دارد و رتبه اول را از نظر آلوده‌ترین شهرها در جهان به خود اختصاص داده است. این در حالی است که پکن با شاخص ۱۷۴ با فاصله زیادی از شاخص کیفیت هوای تهران در رتبه دوم قرار گرفته است.

غلظت ذرات معلق ریز در هوای تهران نیز PM2.5 گزارش شده که حدودا بیش ۵۰.۷ برابر سطح استاندارد جهانی است.
داده های مراکز کنترل کیفیت هوا نشان می دهد در حال حاضر بسیاری از نقاط تهران و در برخی دیگر از شهرستان های کشور شاخص کیفیت هوا یا AQI در وضعیت خطر قرار دارد.

در واقع AQI  شاخصی است که برای گزارش روزانه‌ کیفیت هوا به کار برده می شود. این شاخص برای ۶ آلاینده هوا شامل مونواکسیدکربن (CO)، ازن (O3)، دی‌اکسیدنیتروژن (NO2)، دی‌اکسیدگوگرد (SO2)، ذرات معلق زیر ۲٫۵ میکرون (PM2.5) و ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون (PM10) اندازه گیری و بالاترین شاخص در بین این شش مقدار، به عنوان شاخص کلی گزارش می‌شود.

در حال حاضر داده ها نشان می دهد در برخی نقاط تهران شاخص AQI از مرز 500 نیز عبور کرده است. این در حالی است که شاخص 300 وضعیت هوای اضطراری را نشان می دهد که در چنین شرایطی حتی گفته می شود آن مکان باید تخلیه شود. با عبور شاخص از 100، هوا برای گروه های حساس به تدریج ناسالم اعلام می شود.  در محدوده بین 151 و 200 وضعیت قرمز است و گروه های حساس نباید از منزل خارج شوند و خطر جدی تری آنها را تهدید می کند. شاخص بین 201 تا 300 وضعیت بنفش است که شرایط خیلی ناسالم به آن گفته می شود و در وضعیت هشدارقرار می گیریم.

شاخص بالای 300 اخطار جدی برای سلامتی محسوب می شود و در این وضعیت اضطراری، همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می گیرند. اکنون تهران با شاخص 500 مرز وضعیت اضطراری را نیز رد کرده است.  

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Xtract
    Xtract | ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

    وقتی که بنزین رو با یارانه دولتی از جیب مردم ارزان می‌کنید باعث میشه مردم به سوزاندن بنزین تشویق بشن و نتیجه اش قاچاق روزانه میلیونی و آلودگی هوا میشه .

مطالب پیشنهادی