ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آتشفشان تونگا
علمی

تصاویر خیره کننده ناسا از فوران آتشفشان تونگا [تماشا کنید]

ناسا ویدئوی تماشایی از فوران آتشفشان تونگا به اشتراک گذاشته است. در این فیلم، ابر قارچ مانندی با نیرویی باورنکردنی منبسط می‌شود و یک کره کامل را تشکیل می‌دهد. حجم زیادی از خاکستر به سرعت ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۱

ناسا ویدئوی تماشایی از فوران آتشفشان تونگا به اشتراک گذاشته است. در این فیلم، ابر قارچ مانندی با نیرویی باورنکردنی منبسط می‌شود و یک کره کامل را تشکیل می‌دهد. حجم زیادی از خاکستر به سرعت به آسمان صعود می‌کند.

آتشفشان زیر آب که توسط اقیانوس احاطه شده است، فوران می‌کند و سطح آب را برش می‌دهد. شوک جوی ناشی از انفجار فوران ابرها و آب‌های اقیانوس را از مرکز فوران دور می‌کند و موج‌های بلند ساخته می‎شود. این موج‌ها تبدیل به یک سونامی عظیم در همه جهات می شوند.

آتشفشان تونگا

انفجاری با قدرت بیش از 500 برابر بمب هسته‌ای هیروشیما در تاریخ 15 ژانویه اقیانوس آرام را به لرزه درآورد. آتشفشان «هونگا هاپای» در فاصله 40 مایلی آتشفشان «تونگا» پس از نزدیک به یک ماه افزایش فعالیت، با فورانی ترسناک درحال اوج‌گیری بود.

شوک وارد شده به اقیانوس سبب ایجاد سونامی در سراسر دریای کارائیب، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و سواحل غربی آمریکای شمالی و جنوبی شد. تونگا کشوری است که در «پلی‌نزی» قرار دارد و با 169 جزیره و حدود صد و پنج هزار سکنه در آن، بیشترین آسیب را از این بلای طبیعی دید.

دانشمندان ناسا در بیانیه‌ای اعلام کردند: «محققان ناسا تخمین زدند که فوران آتشفشانی دارای قدرت ده مگاتن TNT بوده است. آسیب‌های زیرساختی و ارتباطی ناشی از آتشفشان تونگا صدمات زیادی به این کشور زد. فرودگاه‌ها از خاکستر پوشانده شده بودند و همه پروازهای ورودی و خروجی لغو شدند.»

فیلم کوتاه ویدئویی زیر توسط ابزار «ABI» نصب شده بر روی ماهواره «NOAA GOES-West» گرفته شده و توسط ناسا به اشتراک گذاشته شده است. در این فیلم جزئیات فوران تونگا به صورت کامل نمایش داده می‌شود.

درحالیکه تعداد تلفات انسانی رسمی از این فاجعه حداقل سه نفر بود، این رویداد بزرگترین انفجار قرن بیست و یکم لقب گرفت به‌طوری که هشدارهای آمادگی سونامی در ایالات متحده به صدا درآمد. این رویداد تنها چند هفته پس از هشدار دانشمندان محقق در گروه ماهواره NOAA رخ داد.

با هشدار پیشین، ناسا آماده ثبت این فیلم بود زیرا از سوی دیگر نیز، آتشفشان هونگا هاپایی برای هفته‌ها نشانه‌های انفجار قریب‌الوقوع خود را به نمایش گذاشته بود. فوران نهایی این بحث را در میان کشورهای مختلف برانگیخت که سیستم‌های هشدار سونامی چقدر قوی و قابل اطمینان هستند.

کارشناسان NOAA عقیده دارند سیستم‌های هشدار اولیه سونامی در ایالات متحده چندان قابل اطمینان نیستند و باید از سونامی هند در سال 2004 که منجر به کشته شدن نزدیک به دویست و بیست و پنج هزار نفر در 12 کشور شد، درس گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی