ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چارلز داروین
علمی

فردی ناشناس دفترچه‌های گم شده چارلز داروین را پس از بیست سال بازگرداند

حدود بیست سال پیش دو دفترچه یادداشت کوچک نوشته شده توسط «چارلز داروین» طبیعت‌شناس قرن نوزدهم میلادی به صورت مرموزی از آرشیو کتابخانه دانشگاه «کمبریج» ناپدید شدند. یکی از این دفترچه‌ها شامل طرح نمادین داروین ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

حدود بیست سال پیش دو دفترچه یادداشت کوچک نوشته شده توسط «چارلز داروین» طبیعت‌شناس قرن نوزدهم میلادی به صورت مرموزی از آرشیو کتابخانه دانشگاه «کمبریج» ناپدید شدند. یکی از این دفترچه‌ها شامل طرح نمادین داروین در سال 1837 از «درخت زندگی» بود. پس از جستجوهای متعدد و درخواست عمومی، بالاخره دفترچه‌ها توسط فردی ناشناس بازگردانده شدند.

«جسیکا گاردنر»، کتابدار دانشگاه کمبریج در بیانیه‌ای گفت: «بی‌نهایت خوشحالم که این دفترچه‌ها به مجموعه ما بازگردانده شدند. این دفترچه‌ها اندازه بسیار کوچکی دارند، اندازه کارت پستال، اما ارزش علمی و تاریخی آن‌ها در سطح جهانی است.»

داروین در تاریخ 27 دسامبر 1831 به عنوان طبیعت‌شناس راهی سفر شد تا خط ساحلی آمریکای جنوبی را ترسیم کند. کار داروین جمع‌آوری و ثبت نمونه‌ها و همچنین بررسی جغرافیای محلی در مکان‌های مختلف بود. او همه مشاهدات خود را با دقت در دفترچه‌هایش ثبت می‌کرد و بسیاری از یافته‌های خود را به انگلستان می‌فرستاد تا دانشمندان دیگر نیز بتوانند آن‌ها را مطالعه کنند. این سفر که در ابتدا قرار بود دو سال طول بکشد، به سفری پنج ساله تبدیل شد.

در اواسط ژوئیه 1837، داروین ایده‌های خود را در مورد طول عمر و تنوع در بین نسل‌های مختلف حیوانات نوشت. او معتقد بود ایده‌هایش می‌تواند همه تنوعی که در سفر مشاهده کرده بود، به ویژه در میان لاک‌پشت‌ها، مرغ‌ مقلد و میمون‌ها را توضیح دهد. او در این زمان طرح معروف خود با نام درخت زندگی را در دفترچه «B» ترسیم کرد. در این طرح، نحوه تکامل گونه‌ها نمایش داده شده است. او در حدود بیست سال بعد، با اضافه کردن منشاء گونه‌ها این طرح را کامل کرد.

دفترچه B با طرح درخت زندگی، همراه با دفترچه «C» در جعبه آبی رنگی با جلد شومیز در آرشیو کتابخانه دانشگاه کمبریج نگهداری می‌شد. این دو دفترچه با عنوان «دفترهای تبدیلی» شناخته می‌شوند و از ارزش چندین میلیون پوندی برخوردارند. در سال 2000، این دفترچه‌ها به صورت مرموزی از درون جعبه خود خارج شدند و جامعه علاقه‌مندان را به تکاپو واداشت تا به دنبال آن بگردند.

با گذشت حدود بیست سال و بی‌پاسخ ماندن پیگیری‌ها، کتابخانه دانشگاه کمبریج در 24 نوامبر 2020 مصادف با جشن روز تکامل، سالگرد انتشار کتاب «On The Origin of Species» در سال 1859، یک درخواست عمومی برای بازگرداندن دفترچه‌ها به راه انداخت. اینترپل نیز این اقلام را جز آثار هنری دزدیده شده اعلام کرد تا خرید و فروش آن در بازار به صورت رسمی ممنوع شود.

در نهایت این مجموعه ارزشمند پس از بیست سال درون یک کیسه هدیه صورتی روشن در یک منطقه عمومی پیدا شد. دفترچه‌ها دست نخورده بودند و پیامی خطاب‌ به کتابدار در کیسه هدیه با این مضمون وجود داشت: «عید پاک مبارک». دفترچه‌های ارزشمند چارلز داروین در سال 2023 برای برگزاری نمایشگاه به کتابخانه عمومی نیویورک منتقل خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی