ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان نوک انگشت مصنوعی با حس لامسه مشابه پوست انسان ساختند [تماشا کنید]

دانشمندان بریتانیا نوک انگشتی مصنوعی با چاپگر سه بعدی ساخته‌اند که می‌تواند اکثر سطوح را درست مثل انسان لمس و احساس کند. محققان باور دارند که این نوک انگشت رباتیک می‌تواند قابلیت‌های ربات‌ها را افزایش ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

دانشمندان بریتانیا نوک انگشتی مصنوعی با چاپگر سه بعدی ساخته‌اند که می‌تواند اکثر سطوح را درست مثل انسان لمس و احساس کند. محققان باور دارند که این نوک انگشت رباتیک می‌تواند قابلیت‌های ربات‌ها را افزایش دهد و به بهبود وضعیت پروتزهای مصنوعی کمک کند.

«نیتن لپورا»، استاد رباتیک و هوش مصنوعی دانشگاه بریستول که رهبری این تحقیق را برعهده داشته، درباره این فناوری می‌گوید: «چاپ سه بعدی پوستی که قابل لمس باشد، امکان ساخت ربات‌هایی را فراهم می‌کند که چالاک‌ترند و می‌توانند با ایجاد حس داخلی لمس عملکرد دست‌های مصنوعی را بهبود ببخشند.»

محققان یک پاپیلای شبیه سنجاق را چاپ کرده‌اند که حرکات بین لایه‌های داخلی و خارجی پوست انسان را تقلید می‌کند. این گروه مدعی است که این نوک انگشت رباتیک به شکل حیرت‌آوری شبیه پوست واقعی بدن است. تیم لپورا می‌گوید سرانگشت آن‌ها می‌تواند سیگنال‌های عصبی را مشابه اعصاب حسی واقعی تولید کند.

حس لامسه نوک انگشت مصنوعی کمی ضعیف‌تر از انسان است

نوک انگشت مصنوعی

اگرچه پژوهشگران می‌گویند شباهت بسیار زیادی میان سیگنال‌های عصبی سرانگشت مصنوعی و انگشتان واقعی انسان وجود دارد، ولی فناوری هنوز در تشخیص جزئیات به حساسیت بدن انسان نرسیده است. لپور متذکر می‌شود: «حس ربات کمی مبهم‌تر از حس انسان است.» او باور دارد بخشی از این مشکل به ضخامت بیشتر پوست مصنوعی در مقایسه با پوست انسان برمی‌گردد. بنابراین محققان باید پوست مصنوعی را به مقیاس میکروسکوپی ببرند.

نیتن لپورا می‌گوید: «هدف ما این است که پوست مصنوعی را به سطح پوست واقعی – یا حتی بهتر از آن – برسانیم.» این فناوری می‌تواند در حوزه‌های مختلف فناوری از جمله متاورس به کار گرفته شود.

چند وقت پیش، دانشمندان موسسه «مکس پلانک» آلمان هم از پیشرفت‌هایی در زمینه ساخت نوک انگشت مصنوعی خبر داده بودند. هر دو سیستم کارهای خود را با کمک دوربین و سنسور انجام می‌دهند اما شیوه کار آن‌ها متفاوت است. محققان آلمانی نورهای رنگی مختلفی را به سطح می‌تابانند تا از تغییرات نور جزئیات را تشخیص دهند. سپس اطلاعات دریافتی به سیگنال‌هایی تبدیل می‌شود که به سیستم هوش مصنوعی ارائه می‌گردد تا حس لمس به ربات القا شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی