ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیمار مبتلا به ویروس کرونا
علمی

ابتلا به کرونا می‌تواند تا ماه‌ها ریسک لخته خونی را افزایش دهد

تحقیق جدیدی که در سوئد انجام شده نشان می‌دهد افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند در طول زمان در برابر سایر مشکلات سلامتی آسیب‌پذیرتر می‌شوند. محققان دریافته‌اند که احتمال بروز لخته خونی چند هفته ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

تحقیق جدیدی که در سوئد انجام شده نشان می‌دهد افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند در طول زمان در برابر سایر مشکلات سلامتی آسیب‌پذیرتر می‌شوند. محققان دریافته‌اند که احتمال بروز لخته خونی چند هفته تا چند ماه بعد از ابتلا به کرونا نسبت به کسانی که درگیر کووید-19 نشده‌اند، بیشتر بوده است. افزایش شدت بیماری می‌تواند احتمال لخته خونی را افزایش دهد، اما حتی با بیماری خفیف هم شانس بروز این مشکل در افراد بیشتر می‌شود.

تحقیقی که نتایج آن در مجله BMJ منتشر شده، وضعیت بیش از یک میلیون بیمار مبتلا به کرونا در بازه زمانی فوریه 2020 تا مه 2021 را بررسی کرده است. این افراد با گروه مشابهی از نظر سن، جنس و محل سکونت مقایسه شده‌اند که در این بازه زمانی کرونا نگرفته بودند. محققان در این میان به طور خاص به دنبال ترومبوز سیاهرگ عمقی، آمبولی ریه و خونریزی رفتند.

عوارض خطرناک کرونا تا ماه‌ها باقی می‌ماند

نتیجه این بود که ریسک هر سه مشکل در مبتلایان به کرونا بیشتر از گروه افراد غیرمبتلا بود. این ریسک تا 70 روز پس از ابتلا برای ترومبوز سیاهرگ عمقی، تا 100 روز برای آمبولی ریه و تا 60 روز برای انواع مختلف خونریزی قابل مشاهده بود. محققان می‌گویند یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که کووید-19 یک عامل خطر برای این سه بیماری محسوب می‌شود.

بیمار مبتلا به ویروس کرونا

پیش‌تر مشخص شده بود که سارس کوو 2، به‌خصوص در موارد وخیم می‌تواند باعث مشکلات قلبی عروقی حاد شود. پیوند میان لخته شدن خون و کرونا قبلا نشان داده شده بود، اما مزیت این تحقیق در دسترسی به سیستم ملی بهداشت سوئد بوده که به محققان اجازه داده به‌راحتی به تمامی موارد ابتلا به کووید-19 دسترسی داشته باشند و شرایط آن‌ها را با افراد سالم مقایسه کنند.

بیماری‌های عفونی معمولا با مشکل لخته شدن خون در ارتباطند اما کرونا این خطر را افزایش داده شاید چون می‌تواند سلول‌های خونی را آلوده کند یا چون قادر است روی سیستم ایمنی اثرات التهابی داشته باشد.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که بیش از 6 درصد بیماران کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) دچار آمبولی ریه شده‌اند، اما فقط 2 درصد بیماران بستری و 0.02 درصد از بیماران غیربستری این عارضه را تجربه کردند. اگرچه این احتمال برای بیماران خفیف پایین بوده، اما با توجه به شمار بالای مبتلایان، تعداد افرادی که درگیر مشکلات جدی سلامتی بوده‌اند، بسیار بالا می‌رود.

با این حال نباید فراموش کرد که سوئد در اواخر ماه ماه 2021 به تازگی توزیع واکسن را برای گروه سنی 50 سال آغاز کرده بود. تحقیقات نشان داده که واکسن‌ها می‌توانند ریسک‌های خطرناک و بلندمدت بیماری را حتی در صورت ابتلا به کرونا کاهش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی