ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افزایش هزینه اینترنت
فناوری ایران

کمیسیون اینترنت نصر تهران: افزایش هزینه سرویس‌ها هم نمی‌تواند به تنهایی باعث بهبود کیفیت بشود

رئیس کمیسیون اینترنت نصر تهران در واکنش به افزایش قیمت اینترنت و تغییرات بسته‌های شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت اعلام کرد که تغییرات بسته‌ها برای جبران ضرر مالی FCPها در طول سالیان اخیر صورت گرفته ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۵

رئیس کمیسیون اینترنت نصر تهران در واکنش به افزایش قیمت اینترنت و تغییرات بسته‌های شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت اعلام کرد که تغییرات بسته‌ها برای جبران ضرر مالی FCPها در طول سالیان اخیر صورت گرفته است. او تاکید کرده آنها خواستار افزایش نرخ بسته‌ها بودند و از آنجایی که این اجازه را پیدا نکردند در راستای چارچوب قانونی، مجبور به کم کردن حجم بسته‌ها شدند؛ موضوعی که به گفته او شاید باعث رشد ۳۰ درصدی درآمد آنها بشود که به زعم او بازهم نمی‌تواند ضررهای مالی این شرکت‌ها را جبران کند.

سرویس تله کابین از اینترنت گران‌تر است

«محمدعلی یوسفی زاده»، رئیس کمیسیون اینترنت نصر تهران در واکنش به افزایش قیمت اینترنت به دیجیاتو گفت که افزایش نرخ کالاها و خدمات در سال جدید در همه حوزه‌ها صورت می‌گیرد: «در حال حاضر خودرو پژو 206 نزدیک به 80 میلیون تومان گران شده است. تمام اقلام مصرفی گران شده‌اند و ما الان مشاهده می‌کنیم که قیمت یک رفت و برگشت با تلکابین از سرویس‌های چند ماهه ما بیشتر است! همه اینها در حالیست که قیمت اینترنت ماهانه 50 تا 100 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.»

افزایش نرخ اینترنت اولین گام برای بهبود کیفیت اینترنت است، نه حلال همه مشکلات

یوسفی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا این افزایش قیمت ها در نهایت به بهبود کیفیت اینترنت منتج خواهد شد یا نه ، گفت: «اگر به تناسب این افزایش قیمت انجام شود، جنس و فرهنگ مصرف درست شود و از از طرفی دیگر قیمت دیتا موبایل هم متناسب سازی شود و به کف قیمت دنیا نزدیک شود، این تغییر باعث خواهد شد تا فشار روی شبکه موبایل کمتر شود، درآمد اپراتورها افزایش پیدا کند  و از روی این درآمد سرمایه گذاری مناسب هم شکل بگیرد.»

این روند به این معنی است که این افزایش قیمت ها فقط به معنی اولین گام در تغییر شرایط است. او با تایید این موضوع تاکید می‌کند که در حال حاضر چند سالی است که هیچ نوعی از توسعه زیرساخت شکل نگرفته است و این افزایش قیمت می‌تواند قدم اولی برای توسعه باشد و شرایط دیگری هم باید فراهم شود تا کیفیت اینترنت بتواند بهبود پیدا کند: «البته تنها قسمتی که توسعه را تجربه کرده زیرساخت است که هزینه آن را هم دولت پرداخت کرده است.»

او در ادامه توضیحات خود با تاکید بر اینکه ارزان قیمت بودن بیش از حد تعرفه موبایل باعث تغییر ذائقه مصرف کننده شده است، گفت: «این موضوع مثل حکایت بنزین است. قیمت بنزین در ایران حدود 10 سنت است. این در حالی است که نرخ جهانی بنزین حدود 20 دلار است که این معنی آن است که قیمت جهانی حدود 20 برابر قیمت داخل ایران است. در همین فرمول مصرف کننده 20 برابر کمتر احساس استفاده صحیح از این موضوع را دارد.»

او معتقد است که قیمت پایین اینترنت موبایل باعث شده فرهنگ استفاده از آن هم در ایران درست نباشد.

به نظر می‌آید مخالفت‌ها با افزایش قیمت ساماندهی شده باشد

او درباره موج مخالفت با افزایش قیمت اینترنت آن را محدود به چند اکانت توییتری می‌داند و باور دارد یک موجی توسط افراد معدودی در توییتر علیه افزایش نرخ قیمت‌ها صورت گرفته است.

یوسفی زاده در پاسخ به این پرسش که حالا بعد از افزایش قیمت 100 درصدی اینترنت در بعضی بخش ها چه کاری می‌توان انجام داد که این افزایش قیمت‌ها کمتر باشد، گفت: «عوامل این افزایش قیمت خیلی پیچیده نیست و کمتر از 10 آیتم اجزا تشکیل دهنده سرویسی است که ارائه می شود و واقعا افزایش نرخی که داشتیم از انتظارمان هم کمتر است.»

او در ادامه این آیتم‌ها را برشمرد و به دیجیاتو گفت: «در ارائه یک سرویس اینترنتی، محتوای اینترنت، پاور، فضا، سرویس انتقال، سرمایه‌ گذاری ما، نیروی انسانی، استرابورد، تبلیغات و بازاریابی دخالت دارند.»

همه هزینه‌ها بالا رفته به جز هزینه خدمات ما

او در ادامه توضیحات خود به حداقل حقوق وزارت کار اشاره کرد و گفت: «حقوق‌ کارمندان ما بیشتر شده، هزینه تبلیغات ما بسیار بیشتر شده، همه چیز افزایش‌های چند برابری داشته ولی نرخ خدمات ما تقریبا ثابت باقی مانده است. برخی از هزینه‌های ما توسط خود سازمان رگولاتوری افزایش پیدا کرد، مثل افزایش نرخ فضا و پاور که توسط رگولاتوری ۳۰۰ درصد گران شد و هزینه آن به هزینه‌های ما اضافه شد.»

یوسفی زاده همچنین با تاکید بر اینکه انتقال بین 3 تا 4 سال گذشته هیچ کاهش قیمتی نداشته گفت: «میانگین مصرف مشتریان بین 3 تا 4 برابر بیشتر شده است. به این معنی که اگر در سال 94 به ازای هر کاربر به طور میانگین بین 5 تا 10 هزار تومان هزینه انتقال داده می‌شد، الان این رقم بیشتر هم شده است. مصرف مشتریان در آن زمان برای یک سرویس 30 هزار تومانی 6 گیگابایت بود، به این معنی که گیگی 5 هزار تومان بود. حال مشتری با 30 هزار تومان از شرکت فروش اینترنت 30 گیگابایت خریداری می کند. به این معنی که گیگی هزار تومان پرداخت می شود.»

رئیس کمیسیون اینترنت در ادامه سیاست نیم بها شدن تعرفه‌های اینترنت را نیز صدمه دیگری برای شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: «از طرفی دیگر زمان که اعلام می شود برخی سایت ها هزینه نیم بها شوند هم چالش هایی وجود دارد. به این معنی که در پی این تصمیم مصرف به ازای هر مصرف کننده باید دو یا 3 سکشن نگه داشته شود. در این جریان مصرف 3 برابر می‌شود.» او همچنین گفت: «در شرایطی که ابلاغ می‌شود سایت های ایرانی نیم بها شوند سودی برای شرکت فروش اینترنت حاصل نمی ‌شود. هزینه های شرکت فروش اینترنت در این روند نصف نمی‌شود و ما باید هزینه ها را پرداخت کنیم.»

به اعتقاد او با روی هم انباشت شدن همه این عوامل جریان تعرفه اینترنت به یک فنر متراکم خطرناک تبدیل شده است.

تلکام در همه جای دنیا سودده است به جز ایران

چاینا تلکام

یوسفی زاده با تاکید بر اینکه شرکت های فروش اینترنت قصد ندارند چالش یا تنشی ایجاد کنند به دیجیاتو، گفت: «این مسیر قیمت ها  به سمتی حرکت کرده که اگر شرکتی نتواند خود را با آن پیش ببرد از بازار حذف خواهد شد و شرکت های دیگر هم تامین هزینه های خود را از مسیر دیگری پیش می‌برند. مخابرات هم از محل زیان انباشت این بقا را حفظ کرد.»

به گفته او مخابرات در این شرایط دچار بدهی بسیار سنگین شده است و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که صنعت تلکام در بیشتر کشورهای دنیا در گروه صنایع بسیار سود ده است: «همیشه فراخوان کشورها برای دعوت به سرمایه گذاری در حوزه تلکام با استقبال بزرگان این صنعت همراه است. مقروض و زیان ده شدن تلکام در ایران حاصل همین عواملی است که تا اینجا نام برده شد.»

رئیس کمیسیون اینترنت نصر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برای کمتر ضرر کردن آنه کاری کرده یا خیر به دیجیاتو گفت: «تا همین مرحله هم در نهایت دولت کاری برای تغییر شرایط انجام نداده است. همین حجم از افزایش قیمت هم بر اساس قانون و ظرفیتی است که در چارچوب قانون برای ما تعریف شده بود.»

ما خواستار افزایش قیمت سرویس‌ها بودیم؛ موافقت نشد و حجم‌ها را کم کردیم

یوسفی زاده با تشریح خواسته شرکت‌های فروش اینترنت بر مطالبه این شرکت‌ها مبنی بر افزایش کف قیمت اینترنت در قانون اشاره کرد و گفت: «خواسته ما از سازمان تنظیم این بود که برای مثال اگر یک سرویس 100 گیگ به قیمت 100 هزار تومان فروخته می‌شود، قیمت آن به 200 هزار تومان افزایش پیدا کند. این خواسته از طرف سازمان تنظیم مورد توجه قرار نگرفت و ما هم به ناچار با استفاده از مصوبه قبلی حجم سرویس را به 50 گیگ کاهش دادیم.»

به گفته او این روش هم در نهایت آنطور که افزایش قیمت منجر به بازگشت سرمایه می‌شود، نشده است.

هیچ راه دیگری برای درآمدزایی FCPها وجود ندارد

رگولاتوری بعد از این افزایش قیمت ها بیانیه ای صادر کرد و در بیانیه خود با تاکید بر این موضوع که با افزایش حداقلی تعرفه ها مخالفتی ندارد، اعلام کرد که بخشی از منابع مالی خود را از طریق دیگر تامین کنید. حالا سوال اینجاست که تامین منابع از طریق دیگر به چه معنی است؟

یوسفی زاده در پاسخ به این پرسش به دیجیاتو گفت: «واقعا راه دیگری وجود ندارد و شرایطی برای ما فراهم نشده که بتوانیم از منابع دیگر درآمدزایی داشته باشیم.» یوسفی زاده به نامه اخیری که با سازمان تنظیم مقررات ارسال شده اشاره کرد و گفت: «در این نامه تلویحا اعلام شده که سازمان قدمی برای ما بر نداشته است. ما همواره شاهد بودیم که سازمان تنظیم مقررات هیچ گامی برای شرکت های اینترنت برنداشته است. این سکون سازمان در مورد FTTH و توسعه هم همینطور است. سازمان نه حریف مخابرات است و نه شهرداری و اداره برق.»

به گفته او دولت اول باید جریان رگولاتوری را به درستی پیش ببرد تا سرمایه گذار امکان ورود را داشته باشد و بتوان از «منابع دیگر» کسب در آمد کرد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

    ببند... همشون عـ. ق ده امریکا دارن سطح درآمد ملت رو ببین بعد با کشورهای جهان اول مقایسه کن!

  • expire expre
    expire expre | ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

    یه مشت گرگ جمع شدن میخوان فقط بدزدن

  • expire expre
    expire expre | ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

    این مزخرفاتی که گفتی مگه درآمد ما هم به کف درآمد دنیا میرسه مگه حقوق یه کارگر چقدره که بخواد تاوان شکم چرانی و دزدی شما رو بده کدوم کیفیت شماها دنبال زدن جیب ملت هستید و براش داستان میبافید و هر دروغی رو سر هم میکنید بسته دیگه دست بکشید از دزدی و غارت فقط گرون کردن رو بلدید همین فقط راه دزدی رو خوب یاد گرفتید

مطالب پیشنهادی