ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وزن
علمی

دانشمندان مدعی شدند: این پروتئین تعادل وزنی شما را بهم می‌زند

دانشمندان رفتار پروتئینی که به طیف وسیعی از سرطان‌ها مرتبط است، بررسی کرده و از نقش موثر آن در متابولیسم بدن و ابتلا به چاقی و اضافه وزن خبر دادند. این یافته جدید می‌تواند نقش ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

دانشمندان رفتار پروتئینی که به طیف وسیعی از سرطان‌ها مرتبط است، بررسی کرده و از نقش موثر آن در متابولیسم بدن و ابتلا به چاقی و اضافه وزن خبر دادند. این یافته جدید می‌تواند نقش کلیدی در درک نحوه واکنش بدن به مواد غذایی یا کمبود آن بازی کند و می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در درمان اختلالات متابولیک فراهم ‌کند.

دانشمندان علوم پزشکی دانشگاه «ییل» در حین بررسی پروتئینی به نام «تقویت‌ کننده- آلفا» که به طیفی از سرطان‌ها مرتبط است، به نتایج جالب توجهی دست یافتند. تحقیقات نشان می‌دهد این پروتئین به مولکولی به نام گیرنده لنفوم «کیناز آناپلاستیک» (ALK) که جهش می‌یابد و باعث ایجاد طیف وسیعی از سرطان‌ها می‌شود، متصل می‌شود. محققان به دنبال شناسایی محل‌های فراوانی این پروتئین بودند و با انجام آزمایش‌های مختلف روی موش‌ها دریافتند که تقویت‌کننده آلفا به‌شدت در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوتالاموس وجود داشته و نقش موثری در بسیاری از عملکردهای مهم از جمله تنظیم دما، پاسخ به استرس و متابولیسم بدن دارد. به طور خاص، دانشمندان دریافتند که تقویت کننده آلفا در سطوح بالایی در نورون‌های پپتید مرتبط با آگوتی (AgRP) دیده شده و منجر به افزایش حس گرسنگی خواهد شد.

نورون‌های AgRP در احساس گرسنگی نقش مهمی دارند. «تاماس هوروات»، یکی از محققان این مطالعه می‌گوید تقویت کننده آلفا به صورت غالب در این نورون‌ها حضور دارند. وی نشان می‌دهد که تقویت کننده آلفا در متابولیسم نقش موثری دارد.

بررسی نقش پروتئین در متابولیسم بدن

دانشمندان با بررسی وضعیت موش‌ها‌ٰ، رابطه بین تقویت کننده آلفا و متابولیسم را بررسی کرده و دریافتند که جوندگان با رژیم غذایی ناشتا میزان این پروتئین را در نورون‌های AgRP افزایش می‌دهد. سپس دانشمندان موش‌هایی را مورد بررسی قرار دادند که به صورت کامل پروتئین را از دست داده بودند. آنها دریافتند که این موش‌ها لاغرتر هستند و فعالیت بدنی بیشتری نسبت به موش‌های معمولی دارند و این موضوع ارتباطی با رژیم غذایی پرچرب یا سالم آنها ندارد.

همچنین یافته‌ها نشان می‌داد که موش‌های فاقد این پروتئین همچنان بسیار فعال هستند. این موضوع برخلاف چیزی است که دانشمندان به صورت معمول در طول دوره دریافت رژیم غذایی مشاهده می‌کنند. معمولا با محدودکردن رژیم غذایی، فعالیت موش‌ها نیز محدودتر می‌شود. ولی این بار قضیه فرق کرده بود و این موضوع نشان می‌دهد که تقویت کننده آلفا مسئول برخی از سیگنال‌های مهم در زمینه عملکرد متابولیک است.

«شلسینگر»، یکی دیگر از محققان این پروژه می‌گوید: «براساس آنچه در این مطالعه مشاهده کردیم، فکر می‌کنیم یکی از نقش‌های تقویت‌کننده آلفا در بدن کاهش متابولیسم در هنگام کمبود غذا است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی