ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان بهداشت جهانی درباره دو زیرسویه جدید کرونا امیکرون تحقیق می‌کند

سازمان بهداشت جهان (WHO) اعلام کرده که در حال بررسی چندین مورد ابتلا به دو زیرسویه جدید کرونا امیکرون به نام‌های BA.4 و BA.5 است. محققان می‌خواهند با انجام آزمایش‌ها، نحوه انتقال و خطرات احتمالی ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

سازمان بهداشت جهان (WHO) اعلام کرده که در حال بررسی چندین مورد ابتلا به دو زیرسویه جدید کرونا امیکرون به نام‌های BA.4 و BA.5 است. محققان می‌خواهند با انجام آزمایش‌ها، نحوه انتقال و خطرات احتمالی این دو گونه فرعی جدید کووید-19 را مشخص کنند.

سازمان بهداشت جهانی بررسی این زیرسویه‌ها را به دلیل وجود جهش‌های اضافی آغاز کرده است، زیرا درک تاثیر جهش‌هایی که باعث خنثی شدن ایمنی‌های لازم می‌شوند به مطالعه و تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

ویروس‌ها به طور کلی همیشه جهش پیدا می‌کنند، اما فقط برخی از جهش‌ها می‌توانند ایمنی ناشی از واکسیناسیون یا ابتلای شدید به بیماری را دور بزنند. به عنوان مثال، گونه BA.2 در حال حاضر تقریبا 94 درصد از تمام موارد ابتلا را شامل می‌شود و نسبت به خواهر و برادرانش انتقال‌پذیری بالاتری دارد، با این حال شواهدی که تاکنون به دست آمده، نشان می‌دهد که قدرت آن کمتر است و احتمال کمتری وجود دارد تا افراد با بیماری شدیدی مواجه شوند.

شناسایی زیرسویه های جدید کرونا امیکرون

به نظر می‌رسد دو گونه BA.4 و BA.5 کاملا جدید هستند و WHO اشاره می‌کند که تنها چند مورد از آن‌ها به پایگاه داده جهانی GISAID گزارش شده است. به گفته آژانس امنیت سلامت بریتانیا، از 10 ژانویه تا 30 مارس (20 دی تا 10 فروردین) چندین مورد ابتلا به گونه BA.4 در آفریقای جنوبی، دانمارک، بوتسوانا، اسکاتلند و انگلیس پیدا شده است.

تمام موارد BA.5 تا هفته گذشته به آفریقا جنوبی مربوط می‌شد، اما اخیرا بوتسوانا هم چند مورد از آن را گزارش کرده است. همچنین تمام این افراد بین 30 تا 50 سال سن دارند و حتی با وجود واکسیناسیون کامل، علائم خفیفی را تجربه کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی در کنار این دو زیرسویه جدید، همچنان در حال بررسی گونه‌های BA.1 و BA.2 (که هم اکنون گونه غالب سراسر جهان هستند) به همراه BA.1.1 و BA.3 است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی