ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره‌های فراخورشیدی
علمی

چین با رصدخانه «زمین 2.0» به دنبال سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت می‌گردد

چین سخت در تلاش است تا به یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا در زمینه فعالیت‌های فضایی تبدیل شود. این کشور حالا در همین راستا در حال آماده شدن برای ماموریت «زمین 2.0» است که تلاشی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

چین سخت در تلاش است تا به یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا در زمینه فعالیت‌های فضایی تبدیل شود. این کشور حالا در همین راستا در حال آماده شدن برای ماموریت «زمین 2.0» است که تلاشی از سمت «آکادمی علوم چین» برای کشف سیاره‌هایی با بیشترین شباهت به کره خاکی ما خواهد بود. در این ماموریت از تلسکوپی استفاده می‌شود که 10 تا 15 برابر تلسکوپ کپلر ناسا قدرت خواهد داشت.

به گزارش مجله نیچر، تلسکوپ جدید چین در مراحل پایانی فاز ابتدایی طراحی قرار دارد و اگر در ماه ژوئن به تایید هیئتی از متخصصان برسد، به‌زودی ساخته می‌شود و تا انتهای سال 2026 بر روی موشک «لانگ مارچ» پرتاب خواهد شد. دانشمندان قرار است تا چند هفته دیگر جزئیات بیشتری درباره برنامه‌های خود منتشر کنند.

با این حال، فعلا می‌دانیم که رصدخانه زمین 2.0 هفت تلسکوپ دارد که به مدت چهار سال به فضا نگاه خواهند کرد. شش تلسکوپ قرار است به سمت صور فلکی ماکیان-شلیاق نگاه کنند که پیش‌تر توسط تلسکوپ کپلر رصد شده بودند. با این حال، زمین 2.0 به جای تکرار تلاش‌های کپلر به دنبال سیاره‌های فراخورشیدی جدید خواهد گشت.

سیاره فراخورشیدی

زمین 2.0 چین حداقل 10 برابر کپلر قدرت دارد

«جیان گِه» (Jian Ge)، اخترشناس رهبر ماموریت زمین 2.0 در رصدخانه اخترشناسی شانگهای از زیرمجموعه آکادمی علوم چین به نشریه نیچر می‌گوید: «میدان دید کپلر شبیه یک میوه‌ رسیده است، چون داده‌های خیلی خوبی درباره این منطقه در دست داریم. رصدخانه ما می‌تواند به لحاظ ظرفیت رصد آسمان 10 تا 15 برابر از تلسکوپ کپلر ناسا قوی‌تر باشد.»

این دسته از تلسکوپ‌ها با بررسی تغییرات روشنایی ستارگان به شناسایی سیارات فراخورشیدی می‌پردازند. شمار بالای تلسکوپ‌های این رصدخانه، میدان دید زمین 2.0 را افزایش می‌دهند. به عبارت دیگر، رصدخانه چین می‌تواند در محدوده‌ای 5 برابر عریض‌تر از کپلر، به مساحت 500 درجه مربع به تماشای 1.2 میلیون ستاره مشغول شود.

در حال حاضر 300 دانشمند و مهندس در حال کار روی این پروژه هستند و چین امیدوار است که اخترشناسان بیشتری را از سراسر جهان به این ماموریت ملحق کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی