ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ظاهرا سهل‌انگاری اپل پای برنامه‌های کلاهبرداری را به اپ استور مک باز کرده است

«کاستا الفتریو»، برنامه‌نویس و پیداکننده اپ‌های کلاهبرداری که به دلیل کشف اپ‌های مشکوک اما مورد تایید اپل نیز شناخته شده، به تازگی در خصوص چندین برنامه مشکوک در اپ استور مک به کاربران هشدار داده ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

«کاستا الفتریو»، برنامه‌نویس و پیداکننده اپ‌های کلاهبرداری که به دلیل کشف اپ‌های مشکوک اما مورد تایید اپل نیز شناخته شده، به تازگی در خصوص چندین برنامه مشکوک در اپ استور مک به کاربران هشدار داده است.

اپ‌های مشکوک اینبار برای مک هستند که به علت استفاده از اعلان‌های پاپ‌آپ خروج از آنها به شدت دشوار است و در نهایت (بدون اطلاع اپل) باید هزینه‌ای را به آن‌ها بپردازید تا بتوانید از آن‌ها خارج شوید. این در حالیست که اپ استور ملزم به جلوگیری از عرضه چنین برنامه‌هایی است.

یکی از اپ‌های مشکل‌دار کشف شده، My Metronome نام دارد و به گفته الفتریو، اپ مذکور پس از نصب قفل می‌شود و شما نمی‌توانید به آسانی با استفاده از کیبورد یا نوار منو آن را ببندید مگر آنکه با خرید اشتراک ماهیانه 9.99 دلاری آن موافقت کنید.

البته که می‌توانید با توجه به سطح آشنایی‌تان نسبت به عملکرد سیستم‌های کامپیوتری این برنامه‌ها را وادار به بسته شدن کنید اما به نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان به واسطه تجربیاتی که طی سال‌ها کسب کرده‌اند از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که از بسته شدن این اعلان پرداختی جلوگیری می‌کند. اپ‌های متعدد دیگری نیز با رفتار مشابه در اپ استور موجودند.

برنامه‌های کلاهبرداری در اپ استور مک

داستان اپ‌های مشکوک در اینجا تمام نمی‌شود زیرا برنامه‌نویسی به نام «جف جانسون» کشف کرده کمپانی سازنده My Metronome یعنی کرده Music Paradise به توسعه‌دهنده دیگری به نام Groove Vibes هم مرتبط است و هر دو تحت نام حقوقی Akadem GmbH در فروشگاه اپل ثبت شده‌اند.

در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که تمامی اپ‌های این دو توسعه‌دهنده همانطور که انتظار می‌رفت آنها بلافاصله با اعلان پاپ‌آپ از کاربر درخواست مبلغی حدود 10 دلار در ماه را کردند. البته این اپ‌ها مانند باج‌افزارهایی که در اخبار می‌بینیم به شکل کامل قفل نمی‌شوند و راه‌های دیگری نیز برای بستن‌ آن‌ها وجود دارد.

واکنش اپل به این نرم‌افزار‌های مشکوک چه بوده؟

گفتنی است که اپ مذکور مدتی پس از توییت هشدارآمیز الفتریو از اپ استور حذف شد و خرید اشتراک آن دیگر ممکن نیست. البته اپل به این پرسش که چه کسی اپ را حذف کرده یا اینکه چطور چنین اپلیکیشنی توانسته از فرایند بررسی آن عبور کند، پاسخی ارائه نداده است.

این اتفاق در حالی رخ داده که اپل در برابر نصب برنامه‌های iOS از منبعی غیر از اپ استور مقاومت می‌کند و عقیده دارد که چنین تصمیمی می‌تواند کاربران را بیشتر در معرض خطر اپ‌های مشکوک قرار دهد. این در حالیست که تیم بررسی اپ‌های اپل تنها متشکل از 500 نفر است.

در نهایت باید اضافه کرد که متاسفانه هیچ راهی برای گزارش اپ‌های مذکور به اپل وجود ندارد، البته می‌توانید اینکار را در آدرس reportaproblem.apple.com انجام دهید اما زمان‌بر بودن و سختی آن به گونه‌ای است که احتمالا باعث می‌شود اکثر کاربران قید آن را بزنند.

همچنین به شدت توصیه می‌شود که از نصب و آزمایش اپلیکیشن‌های نامبرده شده در این مقاله خودداری کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی