ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فسیل سال 2008
علمی

مطالعه‌ای جدید: حیات روی زمین 300 میلیون سال زودتر از تصورات قبلی شروع شده است

گروهی از دانشمندان می‌گویند چند فسیل مربوط به سال 2008 نشان می‌دهد حیات صدها میلیون‌ سال قبل‌تر از آن‌چه تصور می‌شد در زمین وجود داشته است. این یافته‌ها می‌تواند در کشف حیات فرازمینی در سیارات ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

گروهی از دانشمندان می‌گویند چند فسیل مربوط به سال 2008 نشان می‌دهد حیات صدها میلیون‌ سال قبل‌تر از آن‌چه تصور می‌شد در زمین وجود داشته است. این یافته‌ها می‌تواند در کشف حیات فرازمینی در سیارات دیگر به ما کمک کند.

دانشمندان کالج دانشگاهی لندن (UCL) در مطالعه‌ای ادعا کرده‌اند که قدمت فسیل‌های سال 2008 بین 3.75 تا 4.2 میلیارد سال تخمین زده می‌شود. اگر باور دانشمندان مبنی بر اینکه این فسیل‌ها منشأ زیستی دارند، درست باشد، درک ما پیرامون تکامل حیات در زمین به کلی متحول خواهد شد. به عبارت دیگر، تاریخ آغاز حیات میکروبی روی زمین باید به حدود 300 میلیون سال قبل‌تر از زمانی که پیش‌تر گفته می‌شد، تغییر پیدا کند.

این یافته یعنی اولین ارگانیزم‌های شناخته‌شده نسبت به خود زمین فقط کمی جوان‌ترند. بنابراین جستجو به دنبال حیات فرازمینی می‌تواند شرایط متفاوتی پیدا کند. محققان در مقاله‌ای که در مجله Science Advances منتشر شده، می‌گویند این فسیل‌ها را در منطقه‌ای در شمال «کبک» در کانادا پیدا کرده‌اند.

بررسی فسیل سال 2008

این فسیل‌ها اولین بار در سال 2008 توسط «دامینیک پاپینو»، استاد UCL کشف شدند. بررسی‌های اولیه که نتایج آن در مطالعه‌ای در سال 2017 منتشر شد، نشان داد که نشانه‌ای از فرآیندهای زیستی در این فسیل‌ها دیده می‌شود. با این حال، عده‌ای از دانشمندان باور داشتند که این الگوها می‌تواند توسط فرآیندهای زمین‌شناسی به وجود آمده باشد.

زمین میزبان یک اکوسیستم میکروبی بزرگ بوده است

پاپینو و همکارانش اکنون در مقاله جدید خود یافته‌هایی را ارائه کرده‌اند که به ادعای آن‌ها می‌تواند از وجود یک اکوسیستم میکروبی متنوع در زمین نخستین خبر بدهد. این اکوسیستم ممکن است در سایر سیارات از جمله مریخ هم وجود داشته باشد.

محققان حالا نه تنها شواهد بیشتری را برای تایید نظریه خود منتشر کرده‌اند، بلکه باور دارند که یافته‌های جدیدشان ادعای مخالفان پیرامون احتمال وجود فرآیندهای زمین‌شناسی در این فسیل‌ها را رد می‌کند. آن‌ها در مطالعات خود از تکنیک‌های جدیدی استفاده و نمونه‌ای را بررسی کرده‌اند که اندازه بزرگ‌تری دارد و شامل ساختاری ساقه‌ای-مانند است که توضیح آن بدون وجود ارگانیزم‌های زنده دشوار خواهد بود.

پژوهشگران می‌گویند با توجه به مطالعات جدید به این باور رسیده‌اند که الگوهای موجود روی این فسیل‌ها تحت تاثیر فعالیت میکروب‌های آهن‌خوار به وجود آمده است؛ میکروب‌هایی که امروزه در چاه‌های گرمایی کف دریا زندگی می‌کنند. عده‌ای از محققان قبلا بر این باور بودند که چاه‌های گرمایی می‌تواند اولین محل رشد حیات در زمین بوده باشد، چون گرما و مواد لازم برای حیات میکروبی را فراهم می‌کند. بنابراین حالا شاید زمان آن رسیده که در سایر سیارات هم در چاه‌های گرمایی به دنبال حیات میکروبی بگردیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی