ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر هفته هابل: بال‌هایی از جنس کهکشان‌ها

طی پروژه علمی-شهروندی «باغ وحش کهکشانی» (Galaxy Zoo citizen science project) که با همکاری صدها هزار داوطلب انجام شد، کهکشان‌های عجیبی مثل منظومه VV689 در تصاویر هابل یافت شد. در تصویر این هفته هابل، این ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

طی پروژه علمی-شهروندی «باغ وحش کهکشانی» (Galaxy Zoo citizen science project) که با همکاری صدها هزار داوطلب انجام شد، کهکشان‌های عجیبی مثل منظومه VV689 در تصاویر هابل یافت شد. در تصویر این هفته هابل، این کهکشان که به «بال‌های فرشته» نیز معروف است، در کنار چندین کهکشان دیگر دیده می‌شود.

این تصویر اواسط برخورد این دو جرم بزرگ به یکدیگر را نشان می‌دهد که از دید ما از زمین به شکل بال‌های یک فرشته دیده می‌شود. تعامل این دو جرم بزرگ با هم منظومه‌ای تقریبا متقارن به وجود آورده و این بال‌های کیهانی را ایجاد کرده است.

تصویر هابل از منظومه VV689

اهمیت پروژه‌های علمی-شهروندی

قبلا چنین اجرام عجیبی در رصدهای هابل دیده شده بود که ایده اجرای یک پروژه علمی-شهروندی را به وجود آورد. در این پروژه که به نام «باغ‌وحش کیهانی» شناخته می‌شود، صدها هزار داوطلب داده‌های هابل را بررسی و به منجمان کمک می‌کنند تا چنین اجرامی را دسته‌بندی کنند.

چنین پروژه‌هایی می‌تواند به منجمان و اخترفیزیکدانان کمک کند تا از بین هزاران تصویر هابل و توده‌ای از داده‌ها نجات پیدا کنند و راحت‌تر به پردازش داده‌های ارزشمند بپردازند. در فرایند انجام این پروژه، داوطلبان توانستند کهکشان‌های غیرعادی و عجیبی پیدا کنند که قبلا هرگز مطالعه نشده بودند.

جالب است بدانید که اکنون پروژه مشابهی به نام «باغ‌وحش کهکشانی رادیویی»‌ (Radio Galaxy Zoo) در تلاش است تا به همان روش از داوطلبان و علاقه‌مندان کمک بگیرد تا به دنبال سیاهچاله‌های ابرپرجرم در کهکشان‌های دوردست باشند.

اجرام جالب توجه و با اهمیت این دو پروژه انتخاب می‌شوند تا دوباره با «دوربین پیشرفته برای کاوش» هابل (Advanced Camera for Surveys) بررسی شوند. سازمان فضایی اروپا برای اینکه هویت شهروندی این پروژه‌ها را حفظ کند، اجرام منتخب را با رای‌گیری عمومی از ۱۸ هزار نفر انتخاب کرد. در نهایت این اجرام شامل کهکشان‌های حلقه‌ای، کهکشان‌های مارپیچی غیرعادی و کهکشان‌های برخوردی مثل منظومه VV689 شدند و دوباره بررسی شدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی