ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کبد
علمی

هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد یک بیماری کبد مرموز کودکان اروپایی و آمریکایی

تعدادی از کودکان در بریتانیا، ایرلند، اسپانیا و ایالات متحده با بیماری مرموز کبدی دست و پنجه نرم می‌کنند که از پنج نوع هپاتیت A تا E سرچشمه نمی‌گیرد و منشاء آن هنوز نامعلوم است. ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

تعدادی از کودکان در بریتانیا، ایرلند، اسپانیا و ایالات متحده با بیماری مرموز کبدی دست و پنجه نرم می‌کنند که از پنج نوع هپاتیت A تا E سرچشمه نمی‌گیرد و منشاء آن هنوز نامعلوم است. سازمان بهداشت جهانی با انتشار بیانیه‌ای در مورد این بیماری مرموز کبدی هشدار داده است.

در تاریخ 5 آوریل 2022 (16 فروردین ماه) سازمان بهداشت جهانی از ابتلای 10 کودک زیر 10 سال به نوعی بیماری کبدی حاد با علت ناشناخته در مرکز اسکاتلند مطلع شد. تا 8 آوریل (19 فروردین‌ماه)، تعداد کودکان گرفتار شده به این بیماری به 74 مورد در بریتانیا رسید. طی یک ماه گذشته تعداد موارد ابتلا به این بیماری کبدی افزایش یافته است. گفتنی است تاکنون پنج مورد ابتلا در ایرلند و سه مورد در اسپانیا نیز شناسایی شده‌اند. طبق گزارش‌ها تاکنون ۹ مورد مشابه نیز در ایالات متحده شناسایی شده است.

موارد ابتلا در ایالات متحده همگی در آلاباما هستند. اداره بهداشت عمومی آلاباما (ADPH) به ارتباط احتمالی این بیماری با  آدنوویروس نوع 41 اشاره کرده است. سازمان بهداشت جهانی نیز تایید کرده که آدنوویروس نوع 41 ممکن است در این موارد ابتلا نقش داشته باشد.

ریشه بیماری مرموز کبدی کودکان چیست؟

شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد کووید-19 می‌تواند باعث بروز آسیب کبدی شود و آزمایش برخی از کودکان مبتلا به ویروس آدنوویروس 41 مثبت بوده است.

باید گفت تئوری‌های مختلفی در مورد شیوع این بیماری مطرح می‌شود. یکی از تئوری‌ها این است که احتمال دارد این بیماری به دلیل احیای میکروبی به وجود آمده باشد یا حتی گفته می‌شود ممکن است از عوارض کووید-19 یا حتی ویروس جدید یا جهش‌یافته دیگری باشد.

هپاتیت در واقع نوعی التهاب کبد است که پنج نوع مختلف از A تا E دارد. بیماری‌های عفونی مختلف، مصرف زیاد الکل، سموم و حتی برخی داروها می‌توانند باعث هپاتیت شوند و علائمی از جمله تب و خستگی تا زردی (زردی پوست و چشم)، حالت تهوع، درد شکم و ادرار تیره دارد. این بیماری در موارد شدید، می‌تواند منجر به نارسایی کبد و حتی مرگ فرد مبتلا شود.

از ژانویه سال جاری میلادی، پزشکان بریتانیا از افزایش نگران‌کننده موارد ابتلا به بیماری شدید کبد و گاهی اوقات تهدیدکننده زندگی در کودکان خبر داده‌اند که میزان ابتلا به آن بالاتر از حد معمول است. حداقل 74 مورد ابتلا تاکنون در بریتانیا ثبت شده است و نتایج آزمایش هیچ کدام از کودکان ابتلا به ویروس‌های شناخته شده هپاتیت را نشان نمی‌دهد. وضعیت تعدادی از این کودکان به حدی وخیم است که نیاز به پیوند کبد دارند و حداقل شش کودک در بریتانیا پیوند کبد را دریافت کرده‌اند.

مقامات بهداشتی اسپانیا نیز از ابتلای سه کودک به این بیماری خبر داده‌اند. یکی از تئوری‌های محتمل این است که این بیماری در اثر یک بیماری با منبع سرماخوردگی یا سایر بیماری‌های مشابه ایجاد شده باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) با مقامات بهداشتی آلاباما برای بررسی موارد ابتلا و تعیین تکلیف کودکان روی این بیماری کار می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی