ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

سخنگوی صنعت برق: جدول انتشار خاموشی برای تابستان در کار نیست

در آستانه فصل گرما، سخنگوی صنعت برق با ابراز امیدواری که تابستان امسال را بدون خاموشی پشت سر خواهیم گذاشت از عدم انتشار جدول خاموشی‌های ناشی از کمبود برق خبر داد. مصطفی رجبی مشهدی با ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۵

در آستانه فصل گرما، سخنگوی صنعت برق با ابراز امیدواری که تابستان امسال را بدون خاموشی پشت سر خواهیم گذاشت از عدم انتشار جدول خاموشی‌های ناشی از کمبود برق خبر داد.

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها به نقل از معاون هماهنگی توزیع، درخصوص احتمال خاموشی در تابستان گفت: «انشاالله بدون خاموشی تابستان را پشت سر خواهیم گذاشت و انتشار جدول خاموشی‌های ناشی از کمبود تولید در دستور کار صنعت برق قرار ندارد.»

این اظهار نظر مشهدی در حالی است که سال گذشته دلیل قطعی مکرر برق و خاموشی‌های بلند مدت؛ مصرف برق ماینرها عنوان شده بود. هرچند تا امروز فعالیت قانونی ماینرها همچنان ممنوع است. صنعت ماینینگ کشور در روزهای زمستان هم فعالیت خود را ادامه نداد و همچنان دلیل و توضیحی درباره این توقف بلند مدت از طرف نهادهای مسئول عنوان نشده است.

اما اشاره سخنگوی صنعت برق به در کار نبودن جدول خاموشی در تابستان 1401، دلیل محکمی برای امیدواری نسبت به عدم قطعی برق نیست.

سال گذشته با وجود انتشار جدول خاموشی، ساعات قطعی برق بر اساس جدول نبود و شهروندان گاهی بیش از سه بار قطعی 2 تا 3 ساعته برق در طول روز را تجربه کردند. حتی امتحانات آنلاین دانشجویان و دانش‌آموزان هم با چالش روبرو شد.

وزارت نیرو: برنامه‌های عملیاتی برای مدیریت اوج بار تدوین شده

با این وجود اما، رجبی مشهدی در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو با اشاره به برنامه‌های تدوین شده برای مدیریت اوج بار امسال گفت: «با بهره‌گیری از تجارب تابستان و زمستان سال ۱۴۰۰، یکصد برنامه عملیاتی برای مدیریت اوج بار تابستان امسال تدوین شده است.»

از سویی دیگر او با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، تقاضای مصرف برق رشدی حدود ۸ درصد را تجربه کرد، گفت: «وزارت نیرو ۱۰۰ برنامه عملیاتی را برای عبور موفق از تابستان ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی کرده که از ابتدای دولت سیزدهم نیز در حال پیگیری است.»

رجبی مشهدی همچنین گفت: «با تمهیدات اندیشیده شده و تعامل خوب با وزارت صنایع، برای مدیریت بار اوج مصرف در تابستان امسال کاملا آماده‌ایم و با پشتوانه برنامه‌های تدوین شده ناترازی‌های تولید و مصرف جبران خواهد شد و انتشار جدول خاموشی‌ها در دستور کار نیست.»

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: «با وجود همه مشکلات، گام‌های بلندی برای افزایش ظرفیت تولید برداشته شده است که با وجود مسیر دشوار، چشم انداز روشنی را فراهم می‌کند.»

وزارت نیرو قصد توسعه زیرساخت را دارد

به گفته رجبی مشهدی، وزارت نیرو علاوه بر توجه به توسعه تولید، افزایش توسعه زیرساخت‌های شبکه را هم در دستور کار خود دارد که می‌تواند پتانسیل خوبی برای شبکه برق ایجاد و پایداری شبکه را افزایش دهد.

البته به این نکته هم باید توجه کرد که سال گذشته فعالان صنعت ماینینگ در راستای توسعه زیرساخت‌های صنعت برق وزارت نیرو را به همکاری دعوت کردند. آنها همچنین اعلام کرده بودند در صورت همکاری دو جانبه وزارت نیرو با این صنعت امکان ارتقا نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق و همچنین تامین برق را هم دارند که در نهایت نتیجه این پیشنهاد روشن نشد.

با این وجود سخنگوی صنعت برق در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره تامین برق کشور اعلام کرد: «در حال حاضر هیچ خاموشی در کشور ناشی از کمبود تولید و یا محدودیت انتقال برق نداریم و چنانچه خاموشی گزارش شده باشد ناشی از حوادث بر روی شبکه‌های برق است که اجتناب‌ناپذیر است.»

به گفته رجبی مشهدی با توسعه و ارتقا نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق و همچنین مدیریت مصرف به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا در تابستان کمترین میزان محدودیت را داشته باشیم.

در انتظار روشنایی پایدار

سال گذشته قطعی مکرر برق فقط مصرف کننده خانگی را دچار بحران نکرد. شرکت‌های خصوصی و دولتی، بیمارستان‌ها و حتی کسب‌وکارهای اینترنتی به واسطه این قطعی مکرر دچار آسیب‌های قابل توجهی شدند.

این روند در نهایت تا جایی پیش رفت که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از بدیهی‌ترین وظایف و مسئولیت‌های ذاتی دولت‌ها در قبال عوارض و مالیات‌های متعددی که از کلیه فعالان اقتصادی و آحاد مردم دریافت می‌کنند تأمین بستر مناسب و زیرساخت‌های حیاتی برای آن‌ها است. 

حالا باید دید در سال جاری و با وجود واکنش سخنگوی صنعت برق قرار بر این است که مالیات‌های شهروندان به نتیجه مطلوب برسد یا باز هم شاهد آسیب جدی به ارکان مختلف زندگی خواهیم بود که به طور جدی وابسته به برق است. از سلامت تا کسب و کار و حمل و نقلی که سال گذشته به دلیل قطعی برق اتوبان‌ها و حتی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی با چالش روبرو شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی