ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ضد ماهواره
علمی

آمریکا از توقف آزمایش‌های ضد ماهواره‌ای خبر داد

«کامالا هریس»، معاون رییس جمهور ایالات متحده اعلام کرد این کشور دیگر آزمایش‌های موشکی ضدماهواره‌ای یا ASAT را انجام نخواهد داد و از دیگر کشورهای جهان نیز خواست تا به دنبال کردن همین رویه متعهد ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

«کامالا هریس»، معاون رییس جمهور ایالات متحده اعلام کرد این کشور دیگر آزمایش‌های موشکی ضدماهواره‌ای یا ASAT را انجام نخواهد داد و از دیگر کشورهای جهان نیز خواست تا به دنبال کردن همین رویه متعهد شوند. این موضوع به دنبال انجام آزمایشASAT توسط روسیه در ماه نوامبر مطرح شده است.

آزمایش‌های موشکی ضد ماهواره یا ASAT در واقع روشی است که طی آن از موشک‌های زمینی برای نابود کردن ماهواره‌ها در مدار زمین استفاده می‌شوند. کامالا هریس از سایر کشورها نیز درخواست کرده تا رفتار مسئولانه‌ای در مورد حوزه فضا داشته باشند و آنها نیز دست از دنبال کردن چنین آزمایش‌هایی بردارند.

توقف آزمایش‌های ضد ماهواره‌ای

کامالا هریس در پایگاه نیروی فضایی «وندنبرگ» کالیفرنیا به صورت مفصل‌تری در مورد این تعهد ایالات متحده صحبت می‌کند. وی در حال حاضر رئیس شورای ملی فضایی کاخ سفید است که در واقع گروه مشاوره اجرایی است که دستور کار فعالیت‌های فضایی را تنظیم می‌کند.

در ماه نوامبر روسیه آزمایش ASAT را انجام داد و اکنون بعد از گذشت ماه‌ها، ایالات متحده به آن واکنش نشان داده است. روسیه یکی از موشک‌های نودول خود را از زمین پرتاب کرد و همین پرتاب باعث شد ماهواره Cosmos-1408 روسیه منهدم شود. این فضاپیما از دهه 80 میلادی در مدار قرار داشت. در اثر این برخورد، ابری عظیم با بیش از 1500 قطعه زباله فضایی بزرگ و همچنین هزاران قطعه کوچکتر ایجاد شد که قابل ردیابی نیستند. گفتنی است این برخورد در مدار نسبتا نزدیک به ایستگاه فضایی بین‌المللی رخ داد و فضانوردان مجبور شدند به دلیل احتمال برخورد برخی زباله‌ها به تاسیسات، موقتا در داخل فضاپیمای خود پناه بگیرند.

پس از بروز این اتفاق، ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا به سرعت چنین آزمایشی را محکوم کردند. تست‌های این چنینی که به عنوان آزمایش‌های صعود مستقیم ASAT شناخته می‌شوند، به دلیل ایجاد زباله‌های فضایی خطرناک بسیار مورد انتقاد هستند. تکه‌های باقی‌مانده از آزمایش‌های ASAT ممکن است تا کیلومترها پخش شوند و نه تنها ماه‌ها، بلکه سال‌ها در مدار باقی می‌مانند و محیط فضا را تهدید می‌کنند. سرعت این زباله‌های فضایی زیاد است و قابل کنترل نیستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی