ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامسونگ
تکنولوژی

10 محصول عجیب سامسونگ که احتمالا از وجودشان بی‌خبرید

سامسونگ در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده موبایل، تلویزیون، لوازم خانگی و بسیاری از قطعات الکترونیکی است و امروزه می‌توانید برند آن را در هر گوشه و کناری ببینید. اما در سال 1938 که این شرکت ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

سامسونگ در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده موبایل، تلویزیون، لوازم خانگی و بسیاری از قطعات الکترونیکی است و امروزه می‌توانید برند آن را در هر گوشه و کناری ببینید. اما در سال 1938 که این شرکت تاسیس شد، کسب و کار آن‌ها کاملا فرق می‌کرد. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به 10 محصول کمتر شناخته شده از سامسونگ بیندازیم که احتمالا از وجود آن‌ها باخبر نیستید.

«لی بیونگ-چول» در سال 1938 سامسونگ را با فروش نودل و محصولاتی از این دست در شهر «دئگو» کره جنوبی تاسیس کرد. این شرکت در ادامه وارد صنعت نساجی شد و طی چند دهه توانست چند بانک، شرکت بیمه و چند کسب و کار دیگر را بخرد تا دامنه فعالیت‌هایش را گسترش دهد.

سامسونگ در اواخر دهه 1960 قدم به بازار محصولات الکترونیکی گذاشت و اگرچه هنوز برخی از کسب و کارهای قبلی خود را حفظ کرده بود، اما خیلی زود به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی شناخته شد. تنوع فعالیت‌های سامسونگ به این شرکت اجازه داد تا مجموعه شگفت‌انگیز و گاها غیرمنتظره از محصولاتی را داشته باشد که اکثر مردم انتظارش را ندارند. بیایید با هم با برخی از این محصولات آشنا شویم.

سامسونگ موتورز

خودروی رنو

اگرچه سامسونگ به موفقیت‌های زیادی دست یافته اما همه کسب و کارهای آن کاملا موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. سامسونگ موتورز هم یکی از همین کسب و کارهاست. این شرکت کره‌ای در دهه 1990 تصمیم گرفت وارد بازار خودرو شود و در سال 1994 سامسونگ موتورز را تاسیس کرد. آن‌ها چهار سال بعد اولین اتومبیل خود را روانه بازار کردند، ولی همزمانی با بحران مالی کشورهای آسیایی مانع از پیشرفت این کسب و کار شد.

بخش عمده سامسونگ موتورز در سال 2000، یعنی دو سال پس از عرضه اولین خودرو، با قیمت تقریبی 78 میلیارد دلار به شرکت فرانسوی رنو واگذار شد. البته سامسونگ حدود 18 درصد از سهام خود را حفظ کرد. این همکاری دو دهه است که ادامه دارد و به گزارش گروه رنو آن‌ها را به یکی از سه تولیدکننده برتر خودرو در کره جنوبی تبدیل کرده است.

منتها این همکاری پس از 22 سال در ماه اوت 2022 به پایان می‌رسد و کسب و کار سامسونگ به طور کامل به رنو منتقل می‌شود. این شرکت اخیرا در ماه مارس 2022 نام خود را از رنو سامسونگ موتورز به رنو کره موتورز تغییر داده است.

پارک تفریحی اورلند

پاندا در پارک تفریحی سامسونگ

سامسونگ در تاریخ 17 آوریل 1976 پارک تفریحی اورلند (Everland) را در نزدیکی شهر سئول افتتاح کرد. این پارک در ابتدا تنها شامل باغ‌های گیاه‌شناسی و باغ وحش حیوانات بود. اما در طول سال‌ها پنج منطقه با تم‌های متفاوت به این پاک اضافه شده که تجربه نقاط مختلف دنیا را برایتان به ارمغان می‌آورد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این پارک تفریحی باغ وحشی به نام «زوتوپیا» است که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد به حیواناتی مثل پانداها نزدیک شوند. دو پاندایی که در این باغ وحش حضور دارند، در سال 2016 از سوی دولت چین به سامسونگ هدیه داده شدند.

این دو پاندا که «آی بائو» و «له بائو» نام داشتند بعدا تولید مثل کردند و اولین توله آن‌ها در سال 2020 به دنیا آمد. این توله «فو بائو» نام گرفت و به اولین پاندایی تبدیل شد که در کره جنوبی متولد می‌شود. بنابراین به نحوی می‌توان گفت که سامسونگ علاوه بر موبایل، تولیدکننده یکی از نادرترین گونه‌های جانوری در جهان هم محسوب می‌شود.

سامسونگ ماتریکس

سامسونگ ماتریکس

زمانی که فیلم ماتریکس در سال 1999 اکران شد، محصولات زیادی را با الهام از فضای سایبرپانکی خود به وجود آورد. اگرچه بسیاری از دستگاه‌های داخل این فیلم به دنیای تخیلی خود فیلم تعلق دارند، ولی محصولی مشابهی یکی از آن‌ها به جهان ما راه پیدا کرد. موبایل جذابی که شخصیت «نئو» در آغاز فیلم اول از آن استفاده می‌کند در واقع نوکیا 8110 با مکانیک خاصی بود که کیبورد خود را نمایان می‌کرد.

در سال 2003 کره‌ای‌ها دستگاهی به نام SPH-N720 را ساختند که بعدا با نام سامسونگ ماتریکس به شهرت رسید و در فیلم The Matrix Reloaded استفاده شد. تولید این دستگاه محدود بود و مشخص نیست که کره‌ای‌ها چه تعداد سامسونگ ماتریکس تولید کردند اما تخمین زده می‌شود که این عدد چیزی بین 2500 تا 10000 بوده باشد. این دستگاه اگرچه نمی‌تواند کاربر را به «نئو»، «ترینیتی» و «مورفیوس»، سه نقش اصلی فیلم وصل کند، اما طراحی جالب آن مطمئنا برای طرفداران این فرنچایز محبوب بسیار جذاب است.

این گوشی امروزه فقط به‌صورت دست دو در سایت‌هایی مثل eBay و البته به سختی پیدا می‌شود. طبیعی است که به خاطر تولید محدود، فروشندگان قیمت‌های بالایی را برای این محصول در نظر می‌گیرند.

موبایل مچی سامسونگ SPH-WP10

موبایل مچی سامسونگ SPH-WP10

از زمانی که تماشاگران دیدند «جیمز باند» و «دیک تریسی» چگونه از طریق دستگاه‌های مچی با هم صحبت می‌کنند، خواستار چنین دستگاه‌هایی بودند. امروزه به لطف ساعت‌های هوشمند این قابلیت در دسترس قرار گرفته، اما کمتر کسی از این دستگاه‌ها برای انجام تماس‌های تلفنی استفاده می‌کند.

اپل شاید اولین شرکتی بود که با اپل واچ ساعت‌های هوشمند را وارد جریان اصلی بازار کرد، اما سامسونگ 15 سال زودتر محصولی را عرضه کرد که امکان گفتگو از طریق مچ دست را فراهم می‌کرد. موبایل مچی SPH-WP10 که در سال 1999 معرفی شد، در واقع یک تلفن همراه افقی بود که روی دست بسته می‌شد.

کاربر می‌توانست با این دستگاه از طریق فرمان‌های صوتی تماس بگیرد و به قابلیت‌های متنوع دسترسی داشته باشد. ولی محدودیت‌های فنی اواخر دهه 1990، عمر باتری پایین و طراحی زمخت باعث شکست این محصول شد.

کشتی‌های باربری

کشتی باربری

اگر می‌خواهید در حوزه محصولات الکترونیک مصرفی به یک بازیگر بزرگ تبدیل شوید، باید بتوانید کالاهای خود را به موقع به سراسر دنیا بفرستید. ظاهرا فلسفه سامسونگ این بود که خودش می‌تواند این کار را انجام دهد، و از این رو، تجارت Samsung Heavy Industries به وجود آمد. ولی فعالیت‌های حمل بار در این کسب و کار فقط به محصولات خود سامسونگ محدود نمی‌شود.

«صنایع سنگین سامسونگ» یکی از زیرمجموعه‌هایی است که قبل از ورود این شرکت به دنیای محصولات الکترونیکی به وجود آمد. این کمپانی در طول سالیان فعالیت خود برخی از بزرگ‌ترین کشتی‌های دنیا را ساخته است. کشتی Q-Max که گاز طبیعی حمل می‌کند، به این دلیل چنین نامی دریافت کرده که بزرگ‌ترین کشتی قابل پهلوگیری در بنادر قطر است.

این کسب و کار در سال 2021 چند قرارداد جدید امضا کرد تا کشتی‌هایی برای حمل گاز طبیعی و هزاران کانتینر روی یک بارکش بسازد. سامسونگ حالا می‌خواهد به سمت تولید کشتی‌های باربری خودران حرکت کند، کشتی‌هایی که می‌توانند به‌طور خودکار در دریاهای آزاد حرکت کرده و بدون نیاز به خدمه از برخورد با موانعی مثل سایر کشتی‌ها در امان بمانند.

پالایشگاه‌های نفت

پالایشگاه نفت

دولت کره در سال 1970 پروژه‌ای به نام Korea Engineering را آغاز کرد تا در داخل این کشور زیرساخت‌های پیشرفته بسازد. این پروژه پیش از پایان همان دهه توسط سامسونگ خریداری شد اما نام آن تغییر نکرد. ولی این شرکت در سال 1991 بالاخره برند خود را روی آن قرار داد و این کسب و کار به Samsung Engineering تبدیل شد.

سامسونگ در طول دهه‌های بعد فعالیت‌های این کسب و کار را در سطح کره جنوبی و کشورهای خارجی ارتقا داد. آن‌ها حتی دست به احداث کارخانه‌های مواد شیمیایی برای تولید باریم کربنات زدند و در نهایت به پالایش نفت روی آوردند. گروه «مهندسی سامسونگ» از سال 2010 فرآیندهای سرتاسری هیدروکربن را توسعه داد تا بتواند تماما با استفاده از منابع خود نفت خام را پالایش کرده و به نیروگاه‌ها بدهد.

عملکرد این شرکت آن‌قدر خوب بوده که باعث احداث پالایشگاه‌های جدیدی در الجزایر و مکزیک شده است. اگرچه فعالیت‌های سامسونگ در حوزه انرژی در حال گسترش است، داده‌ها نشان می‌دهد که با پایان این کسب و کار فاصله زیادی نداریم.

مقدار تولید و مصرف نفت در سراسر جهان به خاطر افزایش منابع تجدیدپذیر از جمله انرژی بادی، خورشیدی و آبی در سال‌های اخیر کمتر شده است. در سال 2019، سهم نفت از کل انرژی جهان کمتر از 31 درصد بوده است. اگر این ترند ادامه‌دار باشد، پالایشگاه‌های نفت به‌زودی به برگی از دفتر تاریخ تبدیل می‌شوند.

صندلی‌های توالت دیجیتال

صندلی توالت سامسونگ

زمانی که سیفون توالت توسط «سر جان هرینگتون» ابداع و بعد توسط «توماس کراپر» و «الکساندر کامینگز» بهینه‌سازی شد، هدف همه آن‌ها این بود که آسودگی بیشتری را برای مردم به وجود بیاورند. در قرن‌های اخیر انواع مختلفی از توالت ساخته شده و با ترند عصر دیجیتال، سامسونگ هم به سراغ ساخت صندلی توالتی رفت که قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌کرد.

این شرکت در واقع نه یک صندلی بلکه مجموعه‌ای از صندلی‌های توالت دارد که شیوه‌های مختلف پیاده‌سازی فناوری در این حوزه را نشان می‌دهد. این محصولات با قیمتی در حدود چند صد دلار از طریق چند دکمه امکاناتی را در اختیار فرد قرار می‌دهند که احتمالا مثالشان را هرگز ندیده و تجربه نکرده است.

کمربند تندرستی

کمربند Welt سامسونگ

فناوری‌های پوشیدنی رفته‌رفته به بخش متداولی از زندگی ما تبدیل شدند. حالا تقریبا همه ما حداقل یک دستگاه پوشیدنی داریم و اکثرشان اطلاعاتی را درباره سلامتی اعلام می‌کنند، که چندان خوشایند کاربر نیست. کمربندی تندرستی سامسونگ یکی از همین محصولات است.

این کمربند در سال 2016 با نام Welt در نمایشگاه کالاهای الکترونیک مصرفی معرفی شد و کاملا شبیه کمربندهای معمولی به نظر می‌رسد. ولی فناوری‌های آن از جمله حسگرها و درگاه شارژ درون سگک کمربندی مخفی شده‌اند. حسگرهای این دستگاه می‌توانند قدم‌های شما را بشمارند، دور کمرتان را اندازه بگیرند و اطلاعات خود را به اپلیکیشنی روی موبایل بفرستند. این دستگاه حتی می‌تواند به شما بگوید که در کدام وعده روزانه بیش از حد غذا خورده‌اید.

بزرگ‌ترین مشکل Welt نام آن بود که انگار به رد به جا مانده از برخورد کمربند بر روی بدن شما اطلاق می‌شد. این دستگاه هرگز وارد بازار مصرفی نشد و در واقع محصولی از آزمایشگاه محصولات خلاقانه سامسونگ بود.

تانک سامسونگ

تانک سامسونگ

سامسونگ با محصولات الکترونیکی خود شناخته می‌شود، اما در حوزه دفاعی هم دستی بر آتش دارد. این شرکت در دهه 1970 که داشت تنوع محصولات خود را افزایش می‌داد، واحدی به نام Samsung Precision Company به وجود آورد که بعدا با نام Samsung Techwin معروف شد.

این کمپانی در ادامه با گروه «هانوا» همکاری کرد که بعدا Samsung Techwin را خرید و محصولاتی مثل تانک K9 را ساخت. این تانک 47 تنی با آتشبار خودکار از دوربین‌های حرارتی، قابلیت‌های فیلم‌برداری، سپر خارجی و امکان 8 شلیک در دقیقه برخوردار است. تانک K9 در حال حاضر علاوه بر کره در ترکیه، لهستان، فنلاند، هند، نروژ و استونی استفاده می‌شود.

این تانک سلاح 155 میلی‌متری و پرتابه‌های انفجاری دارد و می‌تواند از سرنشینان خود در برابر شلیک دشمن محافظت کند. K9 در واقع یک پناهگاه متحرک است که حتی استرالیا را برای خرید مجاب کرده است. این محصول طبعاً در دسترس همه قرار ندارد و می‌توانیم امیدوار باشیم که تولید آن همچنان بسیار محدود باقی بماند.

ربات قاتل

ربات قاتل سامسونگ

به نظر می‌رسد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا بالاخره به سمت تولید ربات‌های قاتل پیش می‌روند. همان کسب و کاری که تانک K9 را تولید کرده، مسئول تولید رباتی به نام SGR-A1 است که یک مسلسل دارد. «سامسونگ تک‌وین» پیش از خریده شدن توسط شرکت هانوا، این ربات را برای استفاده در منطقه غیرنظامی میان کره شمالی و کره جنوبی طراحی و تولید کرد. هدف این ربات دفاع از انسان‌ها در این منطقه غیرنظامی است و حتی می‌تواند بدون دخالت انسان عمل کند.

ربات SGR-A1 از نرم‌افزار تشخیص الگو بهره می‌برد که اجازه تمایز قائل شدن بین حیوانات و انسان‌ها را فراهم می‌کند تا دستگاه به اشتباه فعال نشود. به‌علاوه، گفته شده که این دستگاه ابتدا به هدف هشدار صوتی می‌دهد، سپس از گلوله‌های پلاستیکی استفاده می‌کند و در نهایت به گلوله‌های جنگی متوسل می‌شود. این ربات در صورت نیاز می‌تواند بسیار خطرناک باشد و از تمام 1000 گلوله و خمپاره‌انداز خود استفاده کند.

با وجود این که شرکت بوستون داینامیکس معمولا به خاطر به تصویر کشیدن آینده ویران‌شهری ارتش در استفاده از ربات‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد، ولی به نظر می‌رسد این ربات قاتل که گویی از درون فیلم‌های علمی-تخیلی آمده، می‌تواند به همان اندازه هراس‌انگیز باشد.

ربات SGR-A1 احتمالا به ندرت خارج از منطقه غیرنظامی کره دیده می‌شود، اما اگر در یک احتمال بعید به این نوار مرزی 250 کیلومتری بروید، به احتمال زیاد با تعدادی از این ربات‌ها روبرو خواهید شد. منطقه غیرنظامی کره عرضی چهار کیلومتری دارد که اگرچه هیچ‌گونه تاسیسات نظامی در داخل آن به چشم نمی‌خورد، اما در دو سوی این منطقه شاهد یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان هستیم.

شما چه محصولات دیگری را از سامسونگ می‌شناسید که بقیه احتمالا از آن‌ها بی‌خبرند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسین ح
    حسین ح | ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

    من تانک ها و پالایشگاه نفت سامسونگ رو تو مستند دیدم

مطالب پیشنهادی