ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حراج نمونه اولیه یک مدل کمودور 65 با قیمت پیشنهادی 34 هزار دلار

کمودور 64 پرفروش‌ترین مدل کامپیوتری تمام دوران محسوب می‌شود که اولین بار سال 1982 تولید شد. حالا نمونه اولیه نسل بعدی این کامپیوتر قدیمی با نام «کمودور 65» در eBay به فروش گذاشته شده و ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

کمودور 64 پرفروش‌ترین مدل کامپیوتری تمام دوران محسوب می‌شود که اولین بار سال 1982 تولید شد. حالا نمونه اولیه نسل بعدی این کامپیوتر قدیمی با نام «کمودور 65» در eBay به فروش گذاشته شده و تاکنون پیشنهادی 34 هزار دلاری برای آن ثبت شده است.

طبق توضیحات قرار گرفته در eBay توسط فروشنده، این نسخه نایاب از رایانه کمودور 65، ظاهرا نایاب‌تر از سایر نمونه‌ها است و از آن به عنوان نسخه «سری آلفا» یاد شده که قاب پلاستیکی کاملا صافی دارد. فروشنده دستگاه نوشته است:

«C65 از اقلام کلکسیونی بسیار مورد توجه و ارزشمند محسوب می‌شود و تعداد کمی از آن‌ها وجود دارد. اما این واحد خاص حتی بسیار نایاب‌تر است. قالب‌های پلاستیکی دستگاه هنوز زبر نشده‌اند و ظاهری براق دارد و متن POWER و DRIVE روی آن دیده نمی‌شود.»

این دستگاه هم اکنون در eBay با پیشنهاد حدود 34 هزار دلاری مواجه شده و هنوز دو روز دیگر از زمان فروش آن باقی مانده است که می‌توان انتظار داشت، پیشنهادها نیز افزایش پیدا می‌کند.

کمودور 65 چیست؟

کمودور 65

کامپیوترهای کمودور 65 هرگز به طور رسمی عرضه عمومی نشده‌اند و تنها چند نمونه اولیه از آن (مانند نسخه‌ای که در eBay فروخته می‌شود) ساخته شده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد 50 تا 2000 نسخه از آن هم اکنون وجود داشته باشد و تنها تعداد انگشت شماری از آن‌ها قابل استفاده هستند.

این کامپیوتر که ابتدا کمودور C64DX نام داشت، جانشین کمودور 64 بسیار محبوب بود که پس از 10 سال کار موفق، تولید آن متوقف شد. با این حال، زمانی که شرکت کمودور اینترنشنال برای ساخت نسخه‌های جدید کامپیوتر خود تصمیمات جدی داشت، یک مشکل بزرگ سد راه آن‌ها شد. رایانه دیگری تحت عنوان آمیگا 500 که هرچند توسط همان شرکت ساخته شده بود، اما باعث شد بسیاری از کاربران کمودور 64 به آمیگا روی بیاورند.

در نهایت، زمانی که شرکت کمودور اینترنشنال در سال 1994 به دلیل ورشکستگی منحل شد، نمونه‌های اولیه کامپیوتر C65 در بازار آزاد به فروش رسیدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی