ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لکسوس RZ 450e
اخبار خودرو

لکسوس RZ 450e با سیستم کنترل چهارچرخ محرک Direct4 معرفی شد

برند لوکس لکسوس به تازگی از کراس اور جدید خود به نام RZ رونمایی کرده که قرار است به تولید انبوه برسد. خودروی لکسوس RZ 450e بر اساس پلتفرم e_TNGA EV ساخته شده و شباهت ...

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

برند لوکس لکسوس به تازگی از کراس اور جدید خود به نام RZ رونمایی کرده که قرار است به تولید انبوه برسد. خودروی لکسوس RZ 450e بر اساس پلتفرم e_TNGA EV ساخته شده و شباهت بسیاری به تویوتا bZ4x و سوبارو سلترا دارد، ولی تقریبا از همه لحاظ، یک سروگردن از برادرهای خود بالاتر است و برای نخستین بار به تکنولوژی چهارچرخ محرک دایرکت 4 (Direct4) مجهز شده است.

لکسوس RZ از طراحی آئرودینامیک و ظاهری خوش‌فرم و تراشیده برخوردار است. جلوپنجره دورنگ ماشین به حالت دوکی‌شکل و کاملا بسته بوده و چراغ‌های باریک و نافذ آن، جلوه تهاجمی به نمای جلو بخشیده است.  

نمای عقب به چراغ‌های LED عریض و اسپویلر دم اردکی یکپارچه مجهز بوده و شیشه عقب تا بالای سر سرنشینان خودرو کشیده می‌شود.

نمای عقب لکسوس RZ

لکسوس RZ 450e از دو موتور برقی استفاده می‌کند که قدرت آن‌ها روی محورهای جلو و عقب اعمال می‌شود. قدرت موتور جلو به 201 اسب بخار و موتور عقب به 107 اسب بخار می‌رسد. در مجموع، قدرت ترکیبی موتور حدود 309 اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور آن 435 نیوتن متر است.

این ماشین در عرض 5.6 (یا 5.3) ثانیه شتاب خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند و همانند اکثر خودروهای برقی، حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را ارائه می‌دهد.

وظیفه تأمین انرژی کراس اور RZ لکسوس بر عهده پک باتری لیتیوم یونی 71.4 کیلووات ساعتی واگذار شده که محدوده پیمایش آن به 450 کیلومتر می‌رسد.

اما نکته جالب و جدیدی درباره RZ 450e وجود دارد و آن استفاده از سیستم کنترل چهارچرخ محرک دایرکت 4 (Direct4) برای نخستین بار در بین مدل‌های مختلف لکسوس است. این سیستم تنها در عرض چند میلی‌ثانیه، توزیع گشتاور را به محورهای جلو و عقب تغییر می‌دهد.

لکسوس RZ 450e
محیط داخل کابین لکسوس RZ 450e

کابین از طراحی انحصاری لکسوس به نام تازونا (Tazuna) برخوردار است که یک محیط کاملا دیجیتالی و پیشرفته به نظر می‌رسد. از امکانات درون کابین می‌توان به نمایشگر اطلاعات سرگرمی 14 اینچی در کنسول مرکزی و غربیلک فرمان یوغ One-Motion Grip اشاره کرد. دکمه استارت/ استاپ نیز در سمت چپ دریچه‌های افقی سیستم تهویه جاسازی شده است.

لکسوس RZ 450e
فضای باز داخل کابین

لکسوس RZ 450e از لحاظ تجهیزات ایمنی شامل سیستم ADAS به همراه کروز کنترل و سیستم تشخیص زودهنگام برخورد (Pre-Collision) و همین‌طور پکیج انحصاری Safety System+ 3.0 می‌شود. سیستم e-Latch نیز روی درب‌ها نصب شده که در صورت تشخیص نزدیک شدن وسایل نقلیه دیگر، مانع باز شدن درب‌ها می‌شود. مدل‌های عرضه‌شده در اروپا به دستیار رانندگی هوشمند نیز مجهز هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی