ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات
تکنولوژی

SQuRo؛ موش رباتیکی که در حوادث و بلایای طبیعی به کمک بازماندگان می‌آید

دانشمندان تاکنون ربات‌های جستجوگر بسیاری با الگوبرداری از مار و حتی سوسک طراحی کرده‌اند و حالا محققان چینی در حال توسعه SQuRo ربات کاوشگر جدیدی هستند که بعد از بروز حوادث و بلایای طبیعی می‌تواند ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

دانشمندان تاکنون ربات‌های جستجوگر بسیاری با الگوبرداری از مار و حتی سوسک طراحی کرده‌اند و حالا محققان چینی در حال توسعه SQuRo ربات کاوشگر جدیدی هستند که بعد از بروز حوادث و بلایای طبیعی می‌تواند به جستجوی افراد نیازمند به کمک پرداخته و نقش موثری داشته باشد.

این موش رباتیکی مهارت خاصی در عبور از زمین‌های ناهموار دارد و با وجودی که طراحی آن شبیه سنجاب رباتیکی است، اما در واقع موش چهارپای رباتیکی کوچکی است که در توسط موسسه فناوری پکن چین و با همکاری تیمی به سرپرستی پروفسور چینگ شی در حال توسعه است.

باتوجه به ابعادی که این ربات دارد، موش کوچک دو درجه آزادی در هر یک از چهار پا، دو درجه در کمر و دو درجه در سر برایش در نظر گرفته شده است. موش رباتیکی چینی، ستون فقرات انعطاف پذیری دارد که به ربات اجازه می‌دهد بتواند بدن خود را به سرعت خم کرده یا بچرخد.

موش رباتیکی کاوشگر

حداقل شعاع چرخشی این موش فقط 0.48 طول بدنش است که بسیار کمتر از سایر ربات‌های چهارپا در مقیاس مشابه است. همچنین گفته می‌شود SQuRo باریک‌تر و سبک‌تر از ربات‌های مشابه خودش بوده و وزن 220 گرمی دارد. موش رباتیکی کاوشگر می‌تواند باری تا وزن 200 گرم را حمل کند که این بار در واقع می‌تواند در قالب دوربین یا سنسورهای دیگر به بدن ربات وصل شود.

این ربات با هر بار زمین خوردن به راحتی بلند می‌شود و می‌تواند به راحتی از روی موانعی به ارتفاع 30 میلی‌متر (1.2 اینچ) راه برود و بدون اینکه تعادل خود را از دست بدهد در مسیری با زاویه ۱۵ درجه حرکت کند. شیب درجه حرکات موش توسط ریزپردازنده داخلی کنترل می‌شود که به صورت خودکار بین چهار حالت حرکت اصلی بر اساس نیروی واکنش زمین شناسایی و سوئیچ می‌کند.

امید آن می‌رود با توسعه بیشتر فناوری، SQuRo بتواند برای فعالیت‌هایی مانند جستجوی بازماندگان حوادث و بلایای طبیعی یا  انجام بازرسی از مناطق صعب العبور مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی