ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر هفته هابل: کاوش کهکشان‌های بسیار کم فروغ با هابل

کهکشان بسیار کم فروغ GAMA 526784 در این تصویر مثل یک دسته نور پراکنده به نظر می‌رسد، با این‌حال ابزار قدرتمند تلسکوپ فضایی هابل توانسته است آن را ثبت کند. این کهکشان در محدوده صورت ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

کهکشان بسیار کم فروغ GAMA 526784 در این تصویر مثل یک دسته نور پراکنده به نظر می‌رسد، با این‌حال ابزار قدرتمند تلسکوپ فضایی هابل توانسته است آن را ثبت کند. این کهکشان در محدوده صورت فلکی مار (Hydra constellation) است و تقریبا در فاصله چهار میلیارد سال نوری از ما قرار دارد.

کهکشان‌های بسیار کم فروغ مثل GAMA 526784 ویژگی‌های عجیبی دارند. برای مثال، ماده تاریک موجود در این کهکشان‌ها می‌تواند بسیار کم و یا بسیار زیاد باشد. برخی از کهکشان‌های کم فروغی که تاکنون مشاهده شده‌اند، ماده تاریک بسیار کمی داشتند، به صورتی که می‌توان گفت تقریبا هیچ ماده تاریکی در آن‌ها وجود ندارد. برخی دیگر به قدری با ماده تاریک اشباع شده‌اند و ستاره‌های کمی دارند که با تقریب خوبی فقط شامل ماده تاریک می‌شوند.

منجمان با بررسی‌هایی که در طول موج فرابنفش این کهکشان به کمک هابل انجام داده‌اند، متوجه شدند که به طور عجیبی در این کهکشان‌ها خوشه‌های ستاره‌ای کروی به وفور یافت می‌شود که یکی دیگر از ویژگی‌های عجیب این دسته از کهکشان‌ها به شمار می‌رود.

ثبت کهکشان‌های کم فروغ به کمک هابل

تلسکوپ فضایی هابل این تصویر از GAMA 526784 را با دوربین پیشرفته برای کاوش‌ها (ACS) ثبت کرده است که در سال ۲۰۰۲ میلادی/۱۳۸۱ خورشیدی روی این رصدخانه در فضا نصب شد. رصدخانه هابل طوری طراحی شده است که افرادی مثل فضانوردان ماموریت تعمیر هابل 3B بتوانند آن را تعمیر کنند و ابزار جدیدی مثل دوربین ACS در این ماموریت روی رصدخانه نصب کنند.

از زمانی که این دوربین روی تلسکوپ فضایی هابل نصب شد، توانست به منجمان کمک کند تا به نتایج علمی شگفت‌انگیزی، مثل «میدان فراژرف هابل» دست پیدا کنند. همچنین این ابزار قبل از ماموریت «افق نو» (New Horizon) به سمت پلوتو، از این سیارک تصویربرداری کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی