ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اعلام برندگان مسابقه عکاسی آثار تاریخی 2021

مسابقه عکاسی Wiki Loves Monuments یا «ویکی دوستدار یادمان‌ها» که ادعا می‌کند بزرگ‌ترین مسابقه عکاسی در سطح دنیاست، عکس‌های برنده مسابقه سال 2021 را معرفی کرده و مکان‌های خیره‌کننده‌ای از میراث فرهنگی جهان را نشان ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

مسابقه عکاسی Wiki Loves Monuments یا «ویکی دوستدار یادمان‌ها» که ادعا می‌کند بزرگ‌ترین مسابقه عکاسی در سطح دنیاست، عکس‌های برنده مسابقه سال 2021 را معرفی کرده و مکان‌های خیره‌کننده‌ای از میراث فرهنگی جهان را نشان می‌دهند.

در دوازدهمین دوره این مسابقات تعداد 172,000 اثر از 4914 متقاضی دریافت شد که 3198 نفر از آنان برای نخستین بار در این رقابت شرکت کرده بودند. همچنین هیئتی از داوران بین‌المللی عکس‌های دریافتی را مورد بررسی و ارزیابی‌های کارشناسانه قرار دادند و 339 عکس برنده را مطابق کیفیت فنی، اصالت و قابلیت استفاده توسط ویکی‌پدیا دسته‌بندی کردند.

گفتنی است که برندگان رقابت سال اخیر از میان 11 کشور هستند و برخی کشورها نظیر اوکراین، لهستان و هند چندین برنده داشتند. لازم به ذکر است یکی از شرایط ورود به مسابقات این است که عکاسان تصاویر ارسالی خود را به ویکی‌پدیا اهدا ‌کنند تا از آنها در ویکی‌پدیا یا سایر پروژه‌های ویکی استفاده شود و در کنار آن اطلاعات مرتبط با میراث فرهنگی بشر هم برای نسل کنونی و هم برای آیندگان بایگانی شود.

عکس‌های برنده از مسابقه «ویکی دوستدار یادمان‌ها»
کشورهای شرکت کننده در دوره سال 2021

داوران مسابقه سال 2021 طی بیانیه‌ای روی اهمیت حفظ میراث فرهنگی تاکید کردند و گفتند:

«این رقابت طی بیش از یک دهه مسیر خود را به سوی خلق اسناد بصری از مکان‌های دارای میراث فرهنگی ادامه داد و امیدواریم که بایگانی شکل گرفته بتواند در زنده نگه داشتن تاریخ این یادمان‌ها یا ترمیم آسیب‌هایی که ممکن است در آینده به آنها وارد شود، سودمند باشد.»

آنها در ادامه گفتند: «مکان‌های فرهنگی و یادمان‌های تاریخی متعلق به تک‌تک انسان‌های این سیاره هستند، همه کشورها صرف‌نظر از مکان یادمان ملزم به حفظ آنها هستند، آنها تنها متعلق به آن کشور نیستند و بلکه نقاط عطف سفر بشریت در طول تاریخ به شمار می‌روند. همه ما فقط نگهبانان این میراث فرهنگی هستیم و بایست با تلاش بسیار اطمینان پیدا کنیم که به دست نسل آینده هم خواهند رسید.»

برندگان مسابقه عکاسی ویکی دوستدار یادمان‌ها 2021

مقام نخست این مسابقات به عکس «اتاقک مطالعه اشراف پرتغالی» اختصاص یافت که توسط «دوناتاس دابراوولسکاس» از ریو دژانیروی برزیل ثبت شده است.

عکس‌های برنده از مسابقه «ویکی دوستدار یادمان‌ها»
مقام اول

مقام دوم به عکس «کلیسای روک قدیس» از کراسنوبرود لهستان اختصاص یافت و توسط «دامیان پنکوویک» گرفته شده است.

عکس‌های برنده از مسابقه «ویکی دوستدار یادمان‌ها»
مقام دوم

مقام سوم مسابقات هم به عکس «قصر سامچیکی» در استاروکاستیانتیف از کشور اوکراین اختصاص یافت که عکاس آن «زیسکو سرهی» بوده است.

عکس‌های برنده از مسابقه «ویکی دوستدار یادمان‌ها»
مقام سوم

در مقام نهم این مسابقه عکسی از کشورمان به چشم می‌خورد که توسط عکاسی به نام «هادی دهقان‌پور» گرفته شده است. این عکس را که در ادامه می‌بینید، «آسیاب‌های بادی نشتیفان» در خراسان رضوی را نشان می‌دهد.

عکس‌های برنده از مسابقه «ویکی دوستدار یادمان‌ها»
مقام نهم

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به 6 عکس باقی مانده از ده عکس برتر این دوره از مسابقات:

جهت مشاهده تمامی عکس‌ها و مطالعه جزئیات آنها می‌توانید به سایت Wiki Loves Monuments مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی