ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کریپتوکارنسی

رئیس سازمان بورس از راه‌اندازی آزمایشی صندوق رمزارزها مطابق با ضوابط فقهی خبر داد

رئیس سازمان بورس از راه‌اندازی آزمایشی صندوق معاملات رمزارزها در سندباکس (محیط‌های آزمون) به شرط تایید مسائل فقهی خبر داد. «مجید عشقی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بورس 24 با اشاره ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۸

رئیس سازمان بورس از راه‌اندازی آزمایشی صندوق معاملات رمزارزها در سندباکس (محیط‌های آزمون) به شرط تایید مسائل فقهی خبر داد.

«مجید عشقی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بورس 24 با اشاره به جزئیات ورود رمزارزها به بازار سرمایه کشور گفت:

«دولت در ماه‌های اخیر سعی در تدوین مقررات و قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها و رمز دارایی‌ها دارد؛ قانونی که طبق آن برای سازمان بورس نیز وظایف مشخصی در نظر گرفته شده است. البته این قانون تاکنون نهایی نشده و بایستی به جمع‌بندی‌های لازم برسد.»

وی با بیان اینکه برخی مباحث فقهی جدی در خصوص رمزارزها و معاملات آن‌ها وجود دارد اظهار داشت این مباحث در سازمان بورس مطرح شده و در حال بررسی آن هستند : «با توجه به وجود چنین مسائلی، تاکنون تصمیم جدی در خصوص معامله رمزارزها در بازار سرمایه گرفته نشده و به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.»

با این وجود، عشقی خبر از اجرای آزمایشی صندوق معاملات رمزارزها خبر داد: «در خصوص معامله رمزارزها صندوقی پیشنهاد شده که قرار است به صورت آزمایشی در سندباکس بازار سرمایه اجرایی شود، اکنون اقدامات آن انجام شده و این صندوق‌ها در صورت تایید مسائل فقهی راه‌اندازی خواهند شد.»

رئیس سازمان بورس

به نظر می‌رسد این صندوق‌ها در قالب ETF بوده و افراد اجازه معامله هر رمزارز را ندارند بلکه صندوقی با دارایی ترکیبی از چند ارز دیجیتال را می‌توانند در ساعات مشخص بازار سرمایه، خرید و فروش کنند.

گفتنی است در سندباکس (محیط‌های آزمون) بازار سرمایه طرح‌ها پس از پذیرش، مجوز فعالیتی محدود چه از منظر زمانی چه از منظر عملیاتی دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال در طرح‌های معاملاتی، برای ارزش معاملات، یا تعداد مشتریان و زمان اجرا محدودیت تعیین می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح، سازمان وظایف رگولاتوری آن را بر عهده خواهد گرفت.

او در ادامه بر لزوم به کارگیری نوآوری‌های جدید در راستای استفاده از فناوری بلاکچین اشاره کرد و گفت:

«در کنار این مسئله، موضوع استفاده از فناوری‌های بلاکچین و نیز فناوری‌های مشابه آن در فرآیندها مطرح است. این موضوع دارای بحث و مقوله متفاوتی است و باید برخی از فرآیندها را از طریق استفاده از نوآوری‌های جدید در دستور کار قرار دهیم، در این زمینه هم با کمک سایر نهادهای مالی در حال بررسی و تصمیم‌گیری هستیم تا مشخص شود که چگونه می‌توان از نوآوری‌های جدید در فرآیند تسویه و نیز ثبت و نگهداری دارایی‌ها استفاده کرد.»

گفتنی است ماجرای ارزهای دیجیتال تا به امروز در کشورمان فراز و نشیب بسیاری داشته و در کنار نگرانی‌های بانک مرکزی، همواره مسائل فقهی آن نیز مورد توجه برخی کارشناسان و مسئولان بوده است. حال به نظر می‌رسد راه‌اندازی صندوق معاملات رمزارز، جدی‌ترین حرکت حاکمیت در پذیرش این ارزهای دیجیتال باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی