ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وجود بدافزار بیشتر در اندروید و ویندوز نسبت به اپل
تکنولوژی

آسیب‌پذیری امنیتی سیستم عامل اندروید و ویندوز در مقایسه با اپل

با کشف بیش از 34 میلیون نمونه بدافزار تا سال 2022 در هر دو سیستم عامل ویندوز و اندروید همچنان به عنوان پلتفرم‌هایی شناخته می‌شوند که بسیار بیشتر از سیستم‌هایی مانند مک‌های اپل در معرض ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

با کشف بیش از 34 میلیون نمونه بدافزار تا سال 2022 در هر دو سیستم عامل ویندوز و اندروید همچنان به عنوان پلتفرم‌هایی شناخته می‌شوند که بسیار بیشتر از سیستم‌هایی مانند مک‌های اپل در معرض خطر قرار دارند.

بنا به گزارش Atlas VPN سازندگان بدافزار در سال جاری، به شکل میانگین روزانه حدود 316000 بدافزار جدید را ساخته‌اند. اطلاعات گروه Atlas VPN بر مبنای تحلیل داده‌های AV-Test GmbH صورت گرفته که یک عرضه کننده مستقل خدمات امنیتی و آنتی‌ویروس محسوب می‌شود.

همچنین دی ماه گذشته با وجود 11.41 میلیون بدافزار شاهد جهش چشمگیری در توسعه این نرم‌افزارهای مخرب بودیم. این مقدار در دو ماه بعدی به ترتیب 8.93 میلیون و 8.77 میلیون نمونه بدافزار بوده است. بدین ترتیب تا پایان سه ماهه نخست سال 2022 حدود 29.11 میلیون تهدید بدافزاری کشف شد.

گفتنی است که اطلاعات مذکور آخرین بار در 31 فروردین به روز رسانی شدند و طبق آن تاکنون حداقل 5.65 میلیون بدافزار جدید مشاهده شده‌اند.

وجود بدافزار بیشتر در اندروید و ویندوز نسبت به اپل

شمار بدافزارهای اپل چه تفاوتی با دیگر پلتفرم‌ها دارد؟

اگر بخواهیم به تعداد بدافزار کشف شده در هر پلتفرم بپردازیم باید گفت ویندوز تا تاریخ فعلی حدود 25.46 میلیون بدافزار جدید به خود دیده است، اندروید هم 536000 بدافزار جدید داشته که تاکنون مشاهده نشده بودند. با این حال به نظر می‌رسد اپل از لحاظ امنیتی فاصله بسیاری با دو رقیب خود دارد زیرا تنها با 2000 مورد بدافزار جدید در سال 2022 مواجه شد.

با وجود نادر بودن نسبی بدافزارها روی سیستم عامل مک، کمپانی اپل همین تعداد تهدیدات را هم در مقایسه با iOS «غیرقابل‌ قبول» می‌داند. درست است که iOS به کل فاقد نقاط ضعف امنیتی نیست اما همچنان نقاط ضعف آن کمتر از macOS هستند.

در پایان بایست گفت نفوذ بدافزارهای بسیار در ویندوز و اندروید یکی از دلایلی است که از تبدیل شدن اپل به یک پلتفرم «منبع باز» جلوگیری می‌کند. اپل همچنین بارها با انتقاد از تصویب لوایح ضد انحصار در آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده که چنین اقداماتی می‌توانند خطری حقیقی را متوجه امنیت و حریم خصوصی کاربران کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی