ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ساخت اسپیکر فوق باریک توسط مهندسان MIT
تکنولوژی

ساخت اسپیکرهای فوق باریک توسط مهندسان MIT

مهندسان دانشگاه MIT به تازگی اسپیکر فوق باریکی را ساخته‌اند که می‌توان آن را مانند کاغذدیواری روی هر سطحی نصب کرد. به گفته تیم مذکور این اسپیکرها مصرف انرژی پایینی دارند و تولید انبوه آن‌ها ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

مهندسان دانشگاه MIT به تازگی اسپیکر فوق باریکی را ساخته‌اند که می‌توان آن را مانند کاغذدیواری روی هر سطحی نصب کرد. به گفته تیم مذکور این اسپیکرها مصرف انرژی پایینی دارند و تولید انبوه آن‌ها آسان است.

اگر بخواهیم عملکرد این اسپیکر را به زبان ساده توضیح دهیم بایست بگوییم محصول مذکور از طریق مرتعش کردن دیافراگم اسپیکر، هوای روی آن را به گردش در می‌آورد تا امواج صوتی تولید کند، امری که در باقی اسپیکرها و سیستم‌های صوتی به وسیله جریان‌های الکتریکی و میدان‌های مغناطیسی انجام می‌شود.

با این وجود دانشمندان در سال‌های اخیر توانستند با ایجاد روش‌های متفاوت، در دستگاه‌های بسیار باریک به نتایج مشابهی دست پیدا کنند. برای مثال اسپیکرهای «فیلم باریک» از مواد پیزوالکتریک استفاده می‌کنند که در پاسخ به تغییر ولتاژ مرتعش می‌شود.

مشکل اما اینجاست که این دسته از اسپیکرهای باریک یا بایست حالت ایستاده و آزاد داشته باشند، یا اینکه با کمی فاصله از سطوح دیگر در جای خود قرار بگیرند زیرا نصب کردن‌شان موجب کاهش قابلیت ارتعاش و تولید صوت در آنها می‌شود.

اسپیکر فوق باریک دانشگاه MIT چگونه ساخته شده؟

طبق اخبار این نقطه درست همان جایی است که مهندسین MIT وارد می‌شوند زیرا اسپیکر فوق باریک ساخت آنها به دلیل طراحی دوباره می‌تواند روی هر سطحی نصب شود و مورد استفاده قرار گیرد.

آنها متوجه شدند که می‌توانند به جای مرتعش کردن کل سطح دیافراگم، شبکه‌ای از گنبدهای برجسته ایجاد کنند که هریک مستقل از دیگری مرتعش می‌شود. این امر با قرار دادن یک لایه نازک 8 میکرومتری از مواد پیزوالکتریک بین دو لایه پلاستیک PET ممکن شد.

در این حالت یک لایه PET دارای شبکه‌ای از حفره‌های ریز است که مواد پیزوالکتریک از آنها خارج شده و لایه PET زیرین در کنار محافظت از دیافراگم اجازه می‌دهد تا اسپیکر به یک سطح نصب شود.

گفتنی است که نتیجه این فرایند اسپیکری است که 120 میلی‌متر ضخامت و وزنی برابر با 2 گرم دارد. محققان جهت آزمایش آنرا روی دیوار نصب کردند و صدای آنرا در فاصله 30 سانتیمتری با میکروفون ضبط کردند، این اسپیکر توانست با 25 ولت الکتریسیته در 1 کیلوهرتزی، امواجی با قدرت 66 دسی‌بل تولید کند، میزانی که در 10 کیلوهرتز به مقدار 86 دسی‌بل رسید.

در پایان گفتنی است که این اسپیکر مصرف انرژی پایینی دارد و به ازای هر سانتیمتر مربع از اسپیکر تنها 100میلی‌وات انرژی مصرف می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی