ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

حمله Nezha S به تسلا؛ اولین خودران سطح چهار با 13 دوربین، 12 سنسور التراسونیک، 5 رادار و 2 لایدار

چینی‌ها تمرکز ویژه‌ای روی خودروهای برقی کرده و مدام در حال معرفی مدل‌های جدید در این دسته هستند. تازه‌ترین خودروی برقی که در این کشور معرفی شده، Nezha S نام دارد. این سدان الکتریکی روی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

چینی‌ها تمرکز ویژه‌ای روی خودروهای برقی کرده و مدام در حال معرفی مدل‌های جدید در این دسته هستند. تازه‌ترین خودروی برقی که در این کشور معرفی شده، Nezha S نام دارد. این سدان الکتریکی روی کاغذ از مشخصات بسیار خوبی برخوردار بوده و با تسلا مدل ۳ در یک کلاس قرار می‌گیرد. نکته جالب توجه در خصوص این مدل، ادعای پیمایش 710 کیلومتری و دستیابی به سطح چهار فناوری خودران است که با نصب 13 دوربین، 12 سنسور التراسونیک، 5 رادار و 2 لایدار ممکن شده است.

خودروی چینی Nezha S

آورده جدید چینی‌ها ابتدا در سال ۲۰۲۰ و در قالب کانسپت Eureka 03 رونمایی شد. یک سال بعد هم نسخه پیش تولید آن در معرض دید عموم قرار گرفت. بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی Nezha S باید در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی می‌شد، اما به علت تعویق این نمایشگاه سازنده تصمیم گرفته به صورت آنلاین از آن پرده‌برداری کند.

خودروی چینی Nezha S

پیش از پرداختن به جزئیات Nezha S بد نیست اشاره کنیم که برند Nezha یا Neta کاملا نوپا بوده و در سال ۲۰۱۸ توسط کمپانی Horizon Auto پایه‌گذاری شده است. این برند تاکنون دو شاسی‌بلند با نامهای U و V معرفی کرده و سدان S سومین محصول آن به شمار می‌رود.

از لحاظ طراحی باید گفت Nezha S به مدل مفهومی تا حد زیادی وفادار باقی مانده، به همین جهت چهره جذاب و پویایی دارد. در نمای روبرو چراغ‌های دو تکه که این روزها بسیار باب شده، جلب توجه می کنند. برخلاف دیگر خودروهای برقی، سپر این خودرو چند ورودی هوا روی خود دارد. گلگیرهای جلوی آن برآمده طراحی شده و کاپوت صاف و یکدست دیده می‌شود.

نسخه کانسپت

در نمای عقب چراغ های LED از نوع سرتاسری هستند و برآمدگی روی صندوق یک اسپویلر کوچک را ایجاد کرده است. دیفیوزر عریض دیگر ویژگی قابل ذکر Nezha S در نمای عقب است.

خودروی چینی Nezha S

نمایشگر بسیار بزرگ نصب شده در قسمت میانی داشبورد را می‌توان شاخص‌ترین المان داخل کابین Nezha S دانست. طبق انتظار در پشت فرمان از یک نمایشگر دیجیتال برای ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده استفاده شده، سرنشین کنار راننده نیز یک نمایشگر اختصاصی را پیش روی خود دارد. این سدان الکتریکی از سیستم هدآپ دیسپلی پیشرفته نیز بهره می‌برد.

خودروی چینی Nezha S

رقیب مستقیم تسلا مدل ۳ به سیستم صوتی ۱۲۱۶ واتی با ۲۱ اسپیکر مجهز است. برخی از این اسپیکرها در سقف و پشت سری صندلی سرنشینان نصب شده‌اند. ناگفته نماند صندلی‌های این خودرو دارای پوششی مرغوب از چرم و آلکانترا بوده و دارای سیستم گرمکن و سردکن و همچنین ماساژور هستند.

از لحاظ ابعاد باید گفت Nezha S طولی برابر با ۴۸۰۰ میلیمتر دارد. عرض و ارتفاع آن هم به ترتیب ۲۰۰۰ و ۱۴۰۰ میلیمتر است. با فاصله محوری ۲۹۰۰ میلیمتر این خودرو فضای داخلی بسیار گسترده و جاداری را ارائه می‌کند. برای مقایسه میزان فضای پای این خودرو بیشتر از تسلا مدل ۳، ب ام و i3 و شیائوپنگ X7 است.

خودروی چینی Nezha S

سدان Nezha S بر اساس پلتفرم ماژولی «شانهای» توسعه یافته است. این پلتفرم به خاطر ماژولی بودن در ساخت سایر مدل‌ها نیز به کار گرفته خواهد شد. درباره مشخصات فنی فعلا اطلاعات چندانی در دست نیست، اما چینی‌ها ادعا می‌کنند این خودرو بر مبنای استاندارد NEDC توانایی پیمایش ۷۱۰ کیلومتر مسافت را دارد. نسخه مجهز به افزایش‌دهنده برد حرکتی هم می‌تواند تا ۱۱۰۰ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد.

نکته جالب اینکه به گفته کمپانی Nezha S به خاطر سیستم مدیریت حرارت پیشرفته باتری و راندمان ۹۲ درصدی موتورهای برقی در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۱۲ کیلووات ساعت مصرف می کند. شایان ذکر است سیستم مدیریت حرارت باتری Nezha -+S با همکاری شرکت هواوی طراحی شده است.

خودروی چینی Nezha S

ویژگی‌های جذاب Nezha S به این‌ها ختم نمی‌شود. این خودرو به ۱۳ دوربین، ۱۲ سنسور التراسونیک، ۵ رادار با امواج ۵ میلیمتری و دو لایدار مجهز بوده و به گفته چینی‌ها سطح چهارم فناوری خودران را ارائه می‌کند. بد نیست بدانید مرسدس اولین خودروسازی است که سطح سوم از فناوری خودران را با نسل اخیر S کلاس معرفی کرد. از این رو ادعای چینی‌ها اگر در دنیای واقعی تحقق پیدا کند، بسیار قابل توجه خواهد بود.

در زمان فعلی در رابطه با قیمت و زمان عرضه Nezha S حرفی به میان نیامده است. همچنین معلوم نیست که آیا این خودروی پیشرفته روی کاغذ، در سایر بازارها نیز به فروش خواهد رسید یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی