ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرخک
علمی

هشدار یونیسف و سازمان بهداشت جهانی به افزایش 80 درصدی ابتلا به سرخک در سراسر جهان

یونیسف و سازمان بهداشت جهانی نسبت به افزایش ۸۰ درصدی موارد ابتلا به سرخک در سراسر جهان هشدار دادند. به نظر می‌رسد در آینده احتمال شیوع بیماری‌های دیگری علاوه بر کرونا نیز وجود دارد. بر ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

یونیسف و سازمان بهداشت جهانی نسبت به افزایش ۸۰ درصدی موارد ابتلا به سرخک در سراسر جهان هشدار دادند. به نظر می‌رسد در آینده احتمال شیوع بیماری‌های دیگری علاوه بر کرونا نیز وجود دارد.

بر اساس داده‌های جدید آژانس‌های سازمان ملل، بیش از 17300 مورد سرخک در ماه‌های ژانویه و فوریه از سراسر جهان گزارش شده است. نکته قابل توجه، اینکه این میزان در مدت زمان مشابه از سال گذشته حدود 9600 مورد بوده است. همچنین این داده‌ها نشان ‌می‌دهد که در 12 ماه گذشته و تا ماه جاری، 21 شیوع بزرگ و خطرناک سرخک در جهان وجود داشته که بیشتر آن‌ها در آفریقا و شرق مدیترانه رخ داده است.

سرخک؛ خطری بزرگ برای کودکان

سرخک

صندوق کودکان ملل متحد یا یونیسف به همراه سازمان بهداشت جهانی در بیانیه مشترک خود اعلام کردند که همه‌گیری ویروس کرونا، توجهات به سایر بیماری‌ها را در سراسر جهان متوقف کرده است و این امر باعث ایجاد «وضعیت خطرناکی» شده که می‌تواند جان میلیون‌ها کودک جهان را به خطر بیندازد.

کشور سومالی که در شرق آفریقا قرار دارد، با ثبت بیش از 9000 مورد در 12 ماه گذشته، بیشترین میزان ابتلا به سرخک را داشته است و پس از آن یمن، افغانستان، نیجریه و اتیوپی بیشتر از سایر کشورها با این بیماری درگیر هستند. همچنین اوکراین در سال‌های 2017 و 2019 در بین کشورهای اروپایی، بیشترین مورد ابتلا به سرخک را داشته و این نگرانی وجود دارد که جنگ فعلی، یک بار دیگر باعث افزایش موارد آن‌ها شود.

«کریستوفر گرگوری» مشاور ارشد بخش ایمن‌سازی یونیسف، به خبرگزاری فرانسه توضیح می‌دهد که چون سرخک «مسری‌ترین بیماری قابل پیشگیری توسط واکسن» است، اغلب به عنوان یک، نشانه خطر عمل می‌کند. او گفت:

«ما به ویژه نگران کشورهایی هستیم که بسیار آسیب‌پذیر هستند. جایی که سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی آن‌ها هم اکنون با مشکل مواجه شده‌اند و همچنان در تلاش هستند تا با تاثیرات ویروس کرونا مقابله کنند.»

سرخک

سرخک بیماری ناشی از ویروس است که به طور عمده، کودکان را هدف قرار می‌دهد. از عوارض این بیماری می‌توان به کوری، التهاب مغز، اسهال و عفونت‌های شدید تنفسی اشاره کرد. بهترین راه برای جلوگیری از شیوع آن، واکسیناسیون در دوران کودکی است که البته برخی کشورها به آن دسترسی ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی