ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واردات خودروهای پنج هزار دلاری
خودرو

مسئولین در رویا به سر می‌برند؛ واردات خودروهای ۵ هزار دلاری به عنوان جانشین پراید ممکن نیست

پس از آنکه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که موافق آزادسازی مشروط واردات خودروست یکی از مسئولین به تازگی پیشنهاد واردات خودروهای پنج هزار دلاری را به عنوان جانشین پراید مطرح کرده، ولی ظاهرا ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۵

پس از آنکه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که موافق آزادسازی مشروط واردات خودروست یکی از مسئولین به تازگی پیشنهاد واردات خودروهای پنج هزار دلاری را به عنوان جانشین پراید مطرح کرده، ولی ظاهرا وی با چالش‌های موجود در این رابطه آشنایی کامل نداشته است.

به نظر می‌رسد این پیشنهاد نیز همچون دیگر پیشنهادات مطرح شده تنها ادعایی در راستای بهبود ذهنیت اذهان عمومی نسبت به وضعیت بازار خودرو کشور است که اتفاقا براساس تجربه احتمالا نتیجه عکسی خواهد داشت.

طبق محاسبات این مسئول محترم، با پول پراید می‌توان خودروهای خوب و باکیفیتی را در محدوده قیمت ۵ هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ دلار وارد بازار ایران کرد. تاتا نانو، چری QQ و سوزوکی ماروتی ۸۰۰ از جمله ماشین‌هایی هستند که قیمت آن‌ها در محدوده یادشده قرار دارد. با این حال، این مقایسه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، چون دو فاکتور مهم در آن لحاظ نشده است.

اول اینکه خودروهای ۵ هزار دلاری به محض ورود به خاک ایران، هزینه‌های متعددی را به واردکننده تحمیل می‌کنند. تعرفه‌های تعیین‌شده برای واردات، هزینه عوارض، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده و از همه مهم‌تر، نرخ ارز محاسبه‌شده برای ورود خودرو باعث می‌شود ماشین ۵ هزار دلاری با قیمت مضاعف در دسترس خریداران ایرانی قرار گیرد.

در طرح پیشنهادی واردات خودروهای پنج هزار دلاری یک موضوع مهم دیگر، یعنی استاندارد خودروهای وارداتی نادیده گرفته شده است. بر اساس قوانین سازمان ملی استاندارد، خودروهای خارجی به شرطی می‌توانند وارد بازار ایران شوند که از ۸۵ معیار و استاندارد خاص برخوردار باشند. این در حالی است که خودروهای ارزان‌قیمت ۵ هزار دلاری فاقد استانداردهای لازم بوده و از این فیلتر ۸۵گانه رد نمی‌شوند.

بدین ترتیب، واردات خودروهای پنج هزار دلاری با توجه به دیوار تعرفه‌های متعدد و هزینه‌های مرتبط با اسقاط خودروهای فرسوده و همین‌طور استانداردهای کنونی امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر اینکه سیاست‌گذاران کلان فکری به حال این دو چالش کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • مهدی خرمی
    مهدی خرمی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

    پس نظر من پاک شد؟

  • مهدی خرمی
    مهدی خرمی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

    بیخود بحث نکنید.از اون بالا هر کاری دلشون بخاد انجام میدن.به تنها چیزی که اهمیت نمیدن نظر مردم بیچارس

  • Jaber James
    Jaber James | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

    استاندارد ۸۵ گانه فقط برای ماشین خارجیه؟ این فرغونای داخلی مگه دارن که دارن تولید و فروخته میشن؟ هر چی قانون توی این مملکت هست علیه ملته..

  • v9999
    v9999 | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

    متاسفانه تنها چیزی که تو این مملکت ارزان قیمته جان مردمه مسئولین هیچ ارزشی برای مردم قائل نیستن اینو تو ۴۳ سال زندگی فهمیدم هرکی از مردم جدا شد رفت طبقات بالاتر مردمو کامل فراموش میکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی