ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات
علمی

توسعه رباتی که می‌تواند بیش از هر موجود زنده‌ای و تا ارتفاع 30 متر بپرد [تماشا کنید]

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا ربات جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند نزدیک به 30 متر بپرد. به گفته این تیم تحقیقاتی، ربات آن‌ها با طراحی منحصر‌به‌فرد خود که انرژی آن را چند برابر می‌کند، بیشتر ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا ربات جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند نزدیک به 30 متر بپرد. به گفته این تیم تحقیقاتی، ربات آن‌ها با طراحی منحصر‌به‌فرد خود که انرژی آن را چند برابر می‌کند، بیشتر از هر ربات یا حیوان دیگری می‌تواند به بالا بپرد.

این ربات که حدود 30 سانتی‌متر ارتفاع دارد و وزنش کمی بیش از 30 گرم است، می‌تواند خودش را با سرعت 28 متر در ثانیه تا فاصله 33 متری به هوا پرتاب کند. از نظر طراحی، این دستگاه شبیه یک موشک اسباب بازی است که روی دو عدد چرخ قرار گرفته است. لاستیک چرخ‌ها از فیبر کربن متراکم ساخته شده و پره‌ها نوار‌های لاستیکی هستند.

عملکرد ربات جهنده

محققان پیش از ساخت ربات خود برخی جهندگان فعال طبیعت مانند بلندپرش‌ها (حشره‌ای که می‌تواند 115 برابر طول بدن خود بپرد) را بررسی کردند تا متوجه شوند به چه نحوی می‌توانند تا این اندازه به هوا بپرند. البته در این تحقیق، برخی محدودیت‌ها برای دانشمندان وجود داشت، به عنوان مثال بین موتورهای خطی موجودات زنده (ماهیچه‌ها) و موتورهای در دسترس مهندسان، تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

محققان ربات خود را به نحوی طراحی کرده‌اند که نسبت فنر به موتور آن در حال پرش، تقریبا 100 برابر بزرگتر از حیوانات است و باعث می‌شود تا چنین ارتفاعی بپرد.

ربات

«سارا برگبریتر»، مهندس مکانیک در این رابطه می‌گوید:

«موتورهای گردان که معمولا در ربات‌های مهندسی پیدا می‌شوند، می‌توانند با عمل کردن به عنوان یک هندل برای ایجاد نیرو، بدون نیاز به موتوری بزرگ‌تر به این محدودیت‌ها غلبه کنند. تا زمانی که موتورهای گردان می‌توانند به چرخش خود ادامه دهند، سیستم‌های مهندسی شده در عوض توسط انرژی ذخیره شده در فنرها محدود می‌شوند.»

محققان همچنین متوجه شدند که ترکیب نوارهای لاستیکی و فنرهای فیبر کربنی که برای ساخت این ربات از آن‌ها استفاده شده، می‌تواند انرژی بسیار زیادی را ذخیره کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی